چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
پیر عافیت‌اندیش

در پی درگذشت علی پیرنیا، جعفرشجاع  کیهانی پژوهشگر حوزه ادبیات، یادداشتی درباره او نوشته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-جعفرشجاع  کیهانی:

شاید که چشم چشمه بگرید به های‌های
بر بوستان که سرو بلند از میان برفت

استاد علی پیرنیا مترجم، نویسنده، محقق و مصحح حوزه زبان و ادب فارسی در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۹ به سرای باقی شتافت. نسب او به پیر عبدالوهاب نایینی، از عرفای دوره قاجار، می‌رسد. اعقاب پیر عبدالوهاب سه نام فامیلی برگزیدند  پیرنیا، پیرنیاکان و پیرزاده. بسیاری از آنان از رجال نامدار در عرصه سیاست، فرهنگ و هنر شدند و به مناصب عالی دست یافتند چنان که معروف و مشهورند.

استاد پیرنیا در اول تیر ۱۳۱۳ در کرمان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را تا کسب دیپلم در زادگاهش گذراند. چندی در کرمان، ماهان و بم آموزگار بود. در اوایل دهه سی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. دکتر پازارگادی و صورتگر از جمله استادان او بودند. 
پیرنیا مدتی در دبیرستان‌های تهران تدریس کرد و به سبب تسلط بر زبان انگلیسی، به عنوان مترجم همزمان، در مراسم رسمی دولتی و فرهنگی از او دعوت می‌شد. استاد با مؤسسه فرانکلین و انتشارات آموزشی نیز همکاری داشت و مدتی معاون سردبیر و سپس سردبیر مجله آموزش و پرورش شد.

در ۱۳۵۵، به دعوت وزارت فرهنگ و هنر، به پاکستان رفت و ریاست مرکز تحقیقات زبان فارسی را بر عهده گرفت. او در این مرکز و برخی مراکز آموزشی و دانشگاهی پاکستان، به تدریس زبان فارسی پرداخت. استاد پیرنیا همچنین، به کشور هند و کشور افغانستان مأموریت یافت و  در رایزنی فرهنگی آن کشورها در اعتلای زبان و ادبیات فارسی همت بسیار کرد. در ۱۳۵۹، به ایران بازگشت و بازنشسته شد. اما فعالیت فرهنگی او بنابر دعوت مراکز فرهنگی شبه قاره، کمابیش، ادامه یافت. در ۱۳۷۶، به دعوت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با گروه دانشنامه زبان و ادب فارسی به همکاری پرداخت. 

از استاد پیرنیا آثار ارزشمندی به چاپ رسیده است. علاوه بر مقالات استاد در مجله آموزش و پرورش و دانشنامه زبان و ادب فارسی، می‌توان به این آثار اشاره کرد: ترجمه بیست سال در ایران (روایت یک زندگی در دوران سه پادشاه قاجار) اثر جان ویشارد، ترجمه تأثیر اسلام در فرهنگ هند، نوشته تاراچند، تصحیح همایون نامه سروده حکیم زجاجی در سه مجلد.

استاد پیرنیا به معنای واقعی استادی گرانقدر، مبادی آداب و با عزت نفس بود. وجود او نمونه متعالی انسانی بود آراسته به ادب نفس و درس، در رفتار و کردار مواظبت داشت. اهل ادعا نبود. در یک سخن، به واقع پیر بود. ضایعه درگذشت او یقینا، برای اهل فرهنگ و اخلاق اسفبار و اندوهناک است. پیکر نازنین استاد پیرنیا در روز یکشنبه، چهارم خرداد، در قطعه چهار بهشت زهرا در حالی در آغوش پدرش جای گرفت که اشک حاجب دیدار بود. یاد استاد پیرنیای عزیز و ارزش‌های وجودی او در ذهن و ضمیر ارادتمندان و دوستداران و اهالی فرهنگ جاودان است.

چگونه باز کنم بال در هوای وصال
که ریخت مرغ دلم پر در آشیان فراق

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یهردز ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    بعضی ها آنقدر زندگی پربار و سرشاری دارند که انسان را به شگفتی می اندازد بعضی هم دریغ از روزی ده دقیقه مطالعه .
  • بهروز ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    نویسندگانی چون علی پیرنیا سرمایه های گرانقدری هستند که برای اعتلای علم و فرهنگ باید همه گونه حمایت شوند و از وجود آنان برای تربیت جوانان مستعد و مشتاق استقاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها