جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
تجلی روز قدس نظام معنایی جدیدی به نفع مستضعفان جهان رقم زده است

تجلی روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان، نظام معنایی جدید به نفع مستضعفان جهان رقم زده و نظام کنشی منطبق بر ارزش‌های الهی را شکل ‌داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با ارسال یادداشت به مناسبت  روز  جهانی قدس درباره آرمان قدس شریف و تغییر معادلات جهانی در پساکرونا سخن گفت.
 
مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:
 
در عصری به سر می بریم که ویروس کرونا، مهمان ناخوانده مردم سراسر جهان شده است و ابعاد مختلف بهداشت و سلامت و اقتصاد و سیاست جوامع بشری را تحت تأثیر قرار داده است.
 
روز جهانی قدس که با اندیشه‌های متعالی امام راحل(ره) در جهان اسلام مطرح شد، از تأثیرات این ویروس منحوس در امان نبوده است، لذا به علت شیوع ویروس کرونا، روز قدس امسال، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
 
در این میان لزوم واکاوی آینده آرمان قدس شریف، به ویژه پس از تضعیف ساختارهای اجتماعی و اقتصادی غرب پس از ناکارآمدی در مقابله با کرونا و ایجاد تغییرات اساسی معادلات جهانی در دوران پساکرونا، غیر قابل انکار است.
 
 در وهله نخست باید گفت برخی تجلی‌های الهی، خاص و منطبق بر تکوین است که باید به آن یوم‌الله اطلاق کرد؛ چرا که جهان را دچار تغییر و دگرگونی خواهد کرد، از این رهگذر خدامحوری، زمان را برای ما بسط خواهد داد و یوم‌الله به علت تجلیات الهی، از مکانیت خارج می‌شود و در زمان بسط پیدا می‌کند، اینگونه است که  شب قدر، شب تجلی الهی، از هزار ماه برتر است.
 
در این بین روز جهانی قدس، یوم‌الله و از جمله روزهای خاص تجلی خداوند به شمار می‌رود که جهان را تغییر می‌دهد، و به تعبیر امام خمینی(ره): «روز قدس، یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته‏‎ ‎‏باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود.»
 
تأمل در کلام نورانی امام راحل  نشان می‌دهد که ظهور و تجلی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان هر سال، در وهله نخست زمان را بسط می‌دهد و نظام معنایی جدید(بخوانید جهان پدیداری) به نفع مستضعفان جهان رقم می‌زند، سپس نظام کنشی منبعث از سرمایه اجتماعی و منطبق بر ارزش‌های الهی از قبیل ایثار و مقاومت، شهادت‌طلبی و آخرت‌گرایی را شکل می‌دهد.
 
لذا اهتمام به روز قدس، به مثابۀ پاسداشت نظام معنایی منطبق با ارزش‌های الهی درگستره جوامع جهانی است.
 
از این رهگذر  شهادت مظلومانه سردار سلیمانی، را نیز باید یوم‌الله دانست چرا که حرکت مذبوحانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی، اوج فروپاشی آمریکا و متحدانش و شکل‌گیری واقعی امت اسلامی در جغرافیای جهان اسلام بر مبنای آزادی قدس شریف، طنین‌انداز کرد؛ در نتیجه منطقه غرب آسیا، به ویژه پس از بحران اخیر کرونا در جهان، از لوث وجود آمریکا و متحدان غربی، عربی و عبری پاک خواهد شد.
 
از سوی دیگر نباید فراموش کرد نظم نوین جهانی غرب در جهان پساکرونا به شدت در حال فروپاشی است؛ چرا که ناکامی غرب تعین یافته در مواجهه با ویروس کرونا، در عمل به فروپاشی ساحت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی غرب و فروریختن هیمنه ابرقدرتی آمریکا و متحدانش منتهی شده است.



همچنین ویروس کرونا، تشدید بحران‌های دولت‌های غرب‌گرا در جهان، به ویژه افزایش بحران‌های رژیم های ظالم منطقه‌ای را شکل خواهد داد؛ چرا که فقدان سرمایه اجتماعی در این کشورها، مواجهه با بحران‌هایی همچون ویروس کرونا را به علت غفلت از ظرفیت‌های درونی با مخاطرات جدی مواجه کرده است.
 
گرفتاری‌های بحران کرونا در غرب و شرق در حالی است که مردم مظلوم فلسطین، به ویژه مردم مقاوم غزه  به سبب تحمل محاصره 13 ساله و مقاومت بی امان در برابر فشارهای متعدد نظامی، اقتصادی و سیاسی، به علت سرمایه اجتماعی عظیم خود در مقاومت مردمی در برابر دشمن، این بار در در مواجهه با ویروس کرونا نیز علیرغم کمبود امکانات و ملزومات بهداشتی، نه به فرسایش؛ بلکه به ورزیدگی خواهد رسید.
 
این مسأله نشان می‌دهد واپس‌گرایی و فروپاشی برای نظم تعین یافته غرب، حقیقتی انکارناپذیر است، همانگونه که ارتقای ساختار در حال استقرار و استحکام مردم مقاوم فلسطین در پساکرونا، به علت اصرار بر بومی‌گرایی و استقلال معرفتی و استفاده از ظرفیت‌های درونی در مقابله با دشمن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
 
 این مهم، یعنی «آرمان قدس شریف» در جهان پسا کرونا نه تنها رنگ و بوی فرسایش و استیصال را به خود نخواهد گرفت بلکه جبهه مقاومت عزم خود را برای نابودی قطعی رژیم منحوس اسرائیل و آزادی قدس شریف جزم خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها