دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
رواج تخفیف تک‌فروشی کتاب به ضرر صنعت نشر است

آشفتگی و بی‌نظمی در بازار کتاب موجب درج قیمت‌های بالاتر از حد معمول برای کتاب و تخفیف‌های عجیب و غریب می‌شود و بازار کتاب‌های کپی و ترجمه‌های موازی را رونق می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا مقبل‌دوست مدیر کتاب‌فروشی امیرکبیر ساری با ارسال یادداشتی به ایبنا به موضوع فروش اینترنتی کتاب توسط ناشران و تبعات آن پرداخته است.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
در  این روزها که کرونا تمام اقتصاد دنیا را فراگرفته، صنعت نشر و کتاب‌فروشی‌ها به خصوص آن‌هایی که در رسته کتاب‌های دانشگاهی فعالیت می‌کنند، تحت تاثیر این ویروس منحوس قرار گرفته‌اند. متاسفانه ناشران نیز بدون توجه به کتاب‌فروشان و به بهانه نداشتن نقدینگی کافی با عرضه کتاب‌ها در سایت‌های خود و اقدام به تک‌فروشی آن هم با تخفیف‌هایی که گاهی حتی از تخفیفی که به کتاب‌فروشان به‌عنوان خریداران عمده می‌دهند نیز بیشتر است، چرخه صحیح توزیع کتاب را از بین می‌برند. این بی‌اخلاقی ناشران موجب تضعیف روزافزون کتاب‌فروشی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین ویترین فرهنگی کشور شده است.
 
در روزهای اخیر نیز سایتی راه‌اندازی شد که با حضور اکثر ناشران دانشگاهی و عرضه کتاب با تخفیف و ارسال رایگان احتمالا تیر خلاص به کتاب‌فروش‌های مستقل شلیک شده و در آینده باید شاهد تعطیلی کتاب‌فروشان مستقل در اکثر شهرهای کشور باشیم. می‌شد به نحوی از کتاب‌فروشان نیز دعوت کرد تا در این سایت فروشگاهی حضور داشته باشند. فروش کتاب باید بدون تخفیف صورت بگیرد و کمتر شاهد انبار شدن کتاب‌ها در فروشگاه‌ها باشیم؛ چون در چنین شرایطی رقابت برای کتاب‌فروشان نه تنها مشکل است؛ بلکه امکان پذیر نیست.
 
طبیعتا هر ناشر و موزع و کتاب‌فروشی دوست دارد در کار خود پیشرفت کند. اگر این پیشرفت به‌قیمت نادیده گرفتن قوانین صنفی یا زیر پا گذاشتن اخلاق کاسبی باشد و حقوق دیگران رعایت نشود، لازم است اتحادیه و مجموعه اهالی کتاب در برابر آن موضع بگیرند. رواج تخفیف تک فروشی کتاب در نهایت به ضرر همه است.
 
طبق قوانین تخفیف دادن و حراج کتاب برای کتاب‌فروشان نیاز به مجوز دارد و به‌صورت محدود امکان‌پذیر است اما اکثر ناشران و برخی مراکز پخش حراج چهار فصل اینترنتی راه‌اندازی کرده و هیچ محدودیتی ندارند. در این میان اتحادیه‌ها باید به این مساله ورود و این تناقض را حل کنند. طبیعتا این آشفتگی و بی‌نظمی در بازار کتاب موجب درج قیمت‌های بالاتر از حد معمول برای کتاب و تخفیف‌های عجیب و غریب می‌شود و بازار کتاب‌های کپی و ترجمه‌های موازی را رونق می‌بخشد.
 
آنچه که بیشتر از همه کتاب را خوار و خفیف می‌کند، تخفیف است که به‌عنوان بزرگترین کالای فرهنگی، جامعه همواره به دنبال تخفیف برای خرید آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها