شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کتاب‌هایی با مخرج مشترک «دروغ» برای نوجوان‌ها

محمدرضا مرزوقی معتقد است که «دروغ» معضل بزرگی‌ست که آدم روزگار ما گرفتارش شده و در یادداشتی کتاب‌هایی با این مخرج مشترک را برای مطالعه در روزهای کرونایی به نوجوانان معرفی کرده.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-محمدرضا مرزوقی: وقتی از من خواستید چند کتاب به نوجوان‌ها برای روزهای قرنطینه (اگر اصلا بشود تابوها را شکست و از چنین واژه‌ ممنوعه‌ای استفاده کرد!) معرفی کنم، راستش می‌خواستم به روال معمول کتاب‌هایی را که خوانده‌ام و در من شوری برانگیخته‌اند یا گاهی از روی آشنایی و ... چند تایی معرفی کنم. ولی ترجیح دادم به مشکلات جهان امروز و انسان امروز و معضل بزرگی که آدم روزگار ما گرفتارش شده فکر کنم و در نهایت با سرچ یک کلمه در اینترنت به این کتاب‌ها رسیدم.
 
راستش بیشتر این کتاب‌ها را خودم هم نخوانده‌ام اما تصمیم جدی دارم به زودی فرصت مفصلی برای مطالعه‌ تمام آن‌ها بگذارم. فرقی نمی‌کند چقدر جدی و فاکولته یا زرد و بازاری باشند. فرقی نمی‌کند نویسنده چقدر عمیق بوده یا سطحی و مترجم چقدر لااقل با زبان مادری خودش آشناست. مهم موضوع این کتاب‌ها است که مضرب مشترک همه‌ نام‌های آن‌ها شده.

 




1.همه دروغ می‌گویند
2.دروغگو را در چند دقیقه بشناسید
3.عشق و یک دروغ
4.دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم
5.حقایقی درباره دروغ
6.وقتی خاطرات دروغ می‌گویند
7.شعر بی دروغ شعر بی نقاب
8.دروغ شیرین
9.بازی دروغ
10.فلسفه، ایدئولوژی و دروغ
11.چرا مردان دروغ می‌گویند و زن‌ها گریه می‌کنند؟
12.زنی که دروغ می‌گوید
13.درخت دروغ
14.چهل حدیث درباره دروغ و دروغگویی
15.چرا سیاستمداران دروغ می گویند؟
16.به من دروغ نگو
17.من گاهی دروغ می‌گویم
18.دروغ‌های کنفوسیوس
19.دروغ‌های مسلح
20.یکی از ما دروغ می‌گوید
 
 

به نیت سال 2020 و این‌که از ابتدا این سال چه خوش درخشید! و خدا می‌داند تا انتهایش اگر باشیم چه خواهد شد و چه خواهیم شد به همین بیست عنوان بسنده می‌کنم. وگرنه عناوین بسیاری می‌توانستم به این فهرست اضافه کنم.
 
راستش را بخواهید خودم هم تعجب کردم وقتی این همه کتاب با یک مخرج مشترک دیدم. البته کتاب‌هایی هم هستند که در عنوان آن‌ها از این مخرج مشترک استفاده نشده اما سرتا پا یا مخرج مشترک هستند یا درباره مخرج مشترک هستند یا در مذمت آن و یا در ... بگذریم.
 
این کتاب‌ها را برای نوجوانان معرفی کردم. چون هنوز به آن‌ها امیدی دارم. اما از آنجا که از ابتدا برای بزرگسالان هم نوشته‌ام و می‌نویسم، بنابراین این فهرست را به آن‌ها هم پیشنهاد می‌کنم. امید که با خواندن این کتاب‌ها لااقل یاد بگیریم چگونه از این مخرج مشترک بهره‌ بهتری ببریم.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    خودت نخوندی بعد برای دیگران، اون هم نوجوانها، توصیه شون می کنی؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها