شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
عواقب تصمیمات خطرناک زیست‌محیطی در «یک درخت، یک گنجشک»

ارتباط عناصر مهم و موثر زیست‌محیطی در داستان فلسفی «یک درخت، یک گنجشک» اثر سارا معتمد برای کودکان روایت شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «یک درخت، یک گنجشک» دهمین عنوان از مجموعه «قصه‌های آبدار» است که به قلم سارا معتمد و تصویرگری نرگس نیکویی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است. داستانی کوتاه و به‌ظاهر ساده که پر از اندیشه و لایه‌های فلسفی است و می‌تواند برای گفت‌وگو با کودکان مفید باشد.
 
«یک درخت، یک گنجشک» داستان دوستی و نزدیکی قدیمی رودخانه و درخت و گنجشک را بیان می‌کند که از سال‌های دور با هم دوست بودند؛ سال‌های دوری که درخت، جوانه کوچکی بیشتر نبود و رودخانه یک جوی باریک و گنجشک هم جوجه‌ای تازه سر از تخم بیرون آورده، تا اینکه درگیر ماجرایی غیرمنتظره می‌شوند.
 
آن‌ها عناصر مهم و موثر زیست‌محیطی هستند که اگر هرکدام از آن‌ها نباشد یا آسیبی به آن‌ها برسد، محیط زیست به خطر می‌افتد. محیط زیستی که ارتباط مستقیم با سلامت همه موجودات زنده، اعم از گیاهان، جانوران و انسان‌ها دارد.
 
نویسنده در این داستان کودکانه با زبانی ساده، به مخاطبانش می‌فهماند که هرگونه تصمیم نادرست و اشتباهی که انسان در زندگی‌اش بگیرد، ممکن است عواقب خطرناکی در پی داشته باشد، عواقبی که نه تنها گریبانگیر خود شخص می‌شود، تاثیرات نامطلوبی هم بر دیگران خواهد گذاشت.

همبستگی و پیوستگی موجودات روی کره زمین یکی از این موضوعات مهم است. اینکه موجودی فکر کند رفتار و عمل او مربوط به خودش است و ربطی به دیگران ندارد کاملا اشتباه است. چرا که همه ما با هم در ارتباطیم و نتیجه رفتار و اعمالمان متوجه دیگر موجودات هم می‌شود. بنابراین نباید نسنجیده و فقط مطابق سلیقه و خواسته شخصی‌مان عمل کنیم.

همانطور که در این کتاب، عوارض ناشی از تصمیم اشتباه یک رود، منجر به آسیب به خودش و در نهایتا محیط زیست اطرافش می‌شود، برخورد نادرست انسان‌ها با محیط زیست هم می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. مثلا کارهایی مانند ریختن زباله و پلاستیک، شکستن شاخه‌ها، قطع درختان، جنگل‌زدایی، ریختن فاضلاب خانگی یا صنعتی به رودخانه‌ها و ... همه از کارهایی است که به تدریج موجب تخریب محیط زیست، تقلیل منابع مانند هوا، آب، خاک، نابودی اکوسیستم‌ها، تخریب زیستگاه‌ها، انقراض حیات وحش، ایجاد آلودگی و درنهایت آسیب به انسان‌ها می‌شود چون انسان مولود محیط است و در دامان محیط زندگی کرده و می‌میرد. براین اساس برای بشر هیچ‌چیزی در دنیا اهمیتش بیشتر از محیط زیست نیست.
 
 

همچنین در این کتاب از تصاویری مرتبط با متن کتاب که در فهم بیشتر آن به مخاطب کمک می‌کند، استفاده شده است. رود و درخت در این کتاب به شکل زنی جوان با چهره و پوششی آشنا برای بچه‌های ایرانی تصویرگری شده و این تشبیه علاوه براینکه باورپذیری و نزدیکی بیشتری را در مخاطب کودک ایجاد می‌کند، سبب می‌شود که او بتواند با شخصیت‌های داستان همزادپنداری کند.
 
انتشارات کتاب نیستان، کتاب «یک درخت، یک گنجشک» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 18 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها