یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
تمرکز ناشران دانشگاهی بر فروش اینترنتی کتاب در سال جدید

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، گرفتاری حوزه نشر ناشی از شیوع ویروس کرونا را مهم‌ترین و خطر‌ناک‌ترین تهدید برای این صنعت می‌داند و امید‌وار است با ایجاد پرتال نشر دانشگاهی‌(پند) از افزایش آسیب به این حوزه در سال جدید کاسته شود.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)-سید‌عباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی: «برای سال ۱۳۹۹ بدون تردید با توجه به وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا باید تلاش مضاعف کرد تا بر وضعیت موجود فائق آییم. پیش‌زمینه و مقدمه آنچه باید انجام دهیم آن است که به همه همکاران و تشکل‌های نشر دست وفاق و همدلی و همکاری دهیم. امروز وقتی برای هدر دادن فرصت‌های ناشی از گفت‌و‌گو نداریم. امروز صحبت بودن و نبودن است.

جامعه نشر در معرض مهمترین و خطرناکترین تهدید نابودکننده قرارگرفته و راهی جز همدلی و همکاری درون صنفی وجود ندارد. تا‌اکنون هرچه کرده‌ایم، هرچه نوشته‌ایم و هر چه حاصل شده است، به کار امروز و فردایمان نمی‌آید. به قول سهراب، چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید ... امروز صحبت از اختلافات در جامعه نشر نیست؛ بلکه صحبت از نابودی فعالیت‌های نشر و تعطیلی فعالیت ناشران، توزیع‌کنندگان و کتابفروشان است.

انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی آمادگی دارد با همفکری و همکاری با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن‌های فرهنگی نشر و دیگر تشکل‌ها و فعالان حوزه نشر و نهاد مسئول حوزه کتاب که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، گام‌های اساسی را برای برون‌رفت از وضعیت موجود، بردارد.

در سال جدید تمرکز ویژه‌ای برای ارائه خدمات علمی و آموزشی به همکاران و اعضا خواهیم داشت و با استفاده از تجربیات کسب شده، برنامه‌های موفق سال ۹۸ را ادامه خواهیم داد. در شرایط موجود باتوجه به محدودیت‌ها و تأثیرات منفی بیماری کرونا بر اقتصاد نشر، تلاش خواهیم کرد با همکاری دیگر تشکل‌های نشر، برنامه‌ها و راهکارهای ویژه برای برون رفت از وضع موجود، تدوین و اجرا کنیم. یکی از راهکارهای مؤثر می‌تواند عرضه و فروش کتاب از طریق سایت و در فضای مجازی است. البته کتاب عرضه شده می‌تواند کاغذی یا الکترونیکی باشد. امیدواریم با راه‌اندازی پرتال نشر دانشگاهی‌(پند) در سال جدید بتوانیم کمک مهمی به اقتصاد نشر کرده باشیم.

سال ۱۳۹۸ با همه وقایع تلخ و شیرین، بالاخره به پایان رسید و عید نوروز برای سال جدید، پیام‌آور روزهای امید‌بخش و شادمانی است. انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ ضمن برگزاری جلسات منظم و متوالی هیات مدیره و کارگروه‌های تخصصی، اقدامات ذیل را پیگیری و به انجام رسانده است:

نخست؛ برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای بخش دانشگاهی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.

دوم؛ برنامه‌ریزی و اجرای نشست‌ها و سخنرانی‌های «سرای نشر دانشگاهی» در سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همکاری مرکز نشر دانشگاهی، انجمن صنفی ویراستاران، انجمن فرهنگی زنان ناشر، دانشگاه پیام نور، دانشگاه شهید چمران اهواز و...

سوم؛ تکمیل برنامه‌نویسی سایت رسمی انجمن برای اطلاع‌رسانی اعضا و ایجاد مرجع رسمی برای مراجعه افراد و نهادهای داخلی و خارجی و آشنایی با فعالیت اعضا (abup.ir).

چهارم؛ طراحی و پیگیری برنامه‌نویسی بزرگترین و جامع‌ترین پرتال نشر دانشگاهی ایران با امکان معرفی ناشران دانشکاهی و آثار آن‌ها و همچنین کتابفروشان دانشگاهی در سراسر کشور و البته عرضه و فروش آثار دانشگاهی به‌صورت متمرکز و با تخفیف متعارف (vabf.ir).

پنجم؛ برگزاری دومین همایش ملی حقوق نشر در هفته کتاب و در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پنجم: برگزاری نخستین همایش ملی آینده‌نگری نشر دانشگاهی در هفته پژوهش و در سالن همایش‌های محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران.

ششم؛ برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در هفته پژوهش و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با اختصاص یارانه خرید دانشجویی از طرف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌های فرهنگی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

هفتم؛ خدمات حقوقی: انتشار کتاب مجموعه قوانین و مقررات حقوق نشر و در دسترس قرار دادن فایل pdf آن برای همکاران ناشر، تنظیم و در دسترس قرار دادن نمونه قراردادهای نشر، داوری بین اعضا و رفع اختلافات بدون نیاز به پیگیری‌های قضایی، تنظیم نمونه شکوایه‌های قضایی برای همکاران، توافق و هماهنگی با مسئولان مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مسدود کردن سایت‌ها و کانال‌های انتشار فایل کتاب‌های دانشگاهی، مکاتبه با مسئولان دانشگاه‌های سراسر کشور برای آگاهی بخشی در خصوص نقض حقوق نشر کتاب‌های دانشگاهی در واحد‌های تایپ و تکثیر داخل دانشگاه‌ها.

هشتم؛ خدمات رفاهی: توافق با شرکت بیمه ایران و انجام بیمه تکمیلی برای بیش از ۱۰۰ ناشر و کارمندان آن‌ها، پیگیری و اختصاص سهمیه کاغذ دولتی به اعضا، توافق با شرکت‌های واردکننده کاغذ و در اختیار قراردادن کاغذ آزاد با قیمت رقابتی مناسب به اعضا، توافق با مجموعه استخر هتل انقلاب برای استفاده اعضای انجمن.

نهم؛ خدمات بین‌المللی: عضویت فعال در شورای هماهنگی نمایشگاه‌های فرهنگی در خارج کشور و اطلاع‌رسانی از طریق سایت رسمی و کانال انجمن برای حضور اعضا در نمایشگاه‌های خارج کشور، شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و مدیریت بخش دانشگاهی غرفه جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات متعدد با ناشران معتبر خارجی و انجمن‌های نشر دانشگاهی برای ارائه راهکارهای حقوقی برای همکاری‌های دوجانبه.

دهم؛ برگزاری جلسات متعدد با معاونان و مسئولان امور فرهنگی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداست، درمان و علوم پزشکی برای همکاری در خصوص منع تکثیر کتاب‌های دانشگاهی در واحد‌های زیرمجموعه دانشگاه‌ها، اختصاص یارانه برای خرید کتاب دانشگاهی و ...

یازدهم؛ برنامه‌ریزی برای اجرای همایش‌، سخنرانی‌ و کارگاه‌ آموزشی با هدف آموزش و ارتقاء دانش و مهارت اعضا به‌صورت مجازی با عنوان وبینار (به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم امکان حضور علاقه‌مندان در محل انجمن) و اجرای نخستین آن‌ها با عنوان «قوانین کار و تاُمین اجتماعی» در اسفندماه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها