پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
عبور از قرنطینه‌ بدون خروج از خانه

معصومه میرابوطالبی نویسنده کودک و نوجوان و مولف رمان «دریای مردگان» و چند اثر داستانی دیگر در یادداشتی به مناسبت روز جهانی کتاب کودک از نقش مثبت کتاب برای کودکان در روزهای خانه‌نشینی گفت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم- معصومه میرابوطالبی: زمانی از هانس کریستین اندرسن پرسیدند: آیا روزی داستان زندگی خودت را خواهی نوشت؟ اندرسن جواب داد: من پیش‌تر آن را نوشته‌ام. نام آن «جوجه اردک زشت» است.
 
هانس کریستین اندرسن یاد گرفت به جهان جور دیگری نگاه کند‌ و خودش را جور دیگری به دنیا عرضه کند. قصه‌های او به ۱۵۰ زبان دنیا ترجمه شده است و میلیون‌ها نسخه از آن بفروش رفته است.
 
اندرسن یاد گرفته بود جهان را از دریچه تخیل خودش ببیند، چیزی که امروز ما و کودکانمان در قرنطینه به آن احتیاج داریم. تخیل کودکان بسیار فعال‌تر از تخیل بزرگسالان است. آن‌ها می‌توانند به وقایع ساده‌ای بخندند و با کوچکترین عاملی شاد شوند و یا حتی بترسند.
 
با کتاب، به ویژه با کتاب‌های خوب می‌شود این تخیل را شاداب نگه داشت و پرورش داد و به عاملی برای آرامش تبدیلش کرد.
 
این روزهای سکون و رکود بهترین فرصت است که قدرت تخیل بچه‌ها را باور کنیم. برایشان کتاب بخوانیم و اجازه بدهیم بیش از قبل از جهان دور و بر خودشان فاصله بگیرند.
 
درمورد کتاب‌ها با بچه‌ها صحبت کنیم. کتاب‌ها را به عواملی زنده در زندگی تبدیل کنیم و مفاهیم آن را با بچه‌ها به بحث بگذاریم. آن موقع است که باور می‌کنیم بچه‌ها بسیار توانمندتر از چیزی هستند که تصور می‌کنیم و حتی ما بزرگسالان هم می‌توانیم از این بخش از ادبیات لذت ببریم.
 
جهانی که اکنون با استرس بیماری محاصره شده، می‌تواند با کتاب برای بچه‌ها یک تجربه جدید باشد. از لیست‌هایی که نویسندگان مطرح کودک و نوجوان عرضه می‌کنند می‌توانید استفاده کنید و با استفاده از خریدهای غیر حضوری به کتاب دلخواه‌تان دست پیدا کنید.
 
کودکان به فاصله گرفتن از این استرس نیاز دارند و کتاب، بهترین فاصله‌ها را ایجاد می‌کند. پس از دیوارهای قرنطینه عبور می‌کنیم بدون اینکه از خانه خارج شویم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها