چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
چرا کرونا آمد؟

ابوالفضل طریقه‌دار نویسنده و مولف اهل قم در یادداشتی از منظرهای گوناگون به علل شیوع ویروس کرونا پرداخت و آن را آزمایش بزرگی برای آزمودن صبر مؤمنان برشمرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم – ابوالفضل طریقه‌دار: در وانفسای هجوم ویروس کرونا، هر انسانی از خود می‌پرسد: علت شیوع این ویروس چیست؟  به این سوال، پاسخ‌هایی داده شده، که آن‌ها را در چهار دسته کلی به شرح زیر آورده‌ام.
 
دسته‌ی اول - علت‌های مادی :
این دسته، علت بروز بیماری را همچون امراض دیگر، علل و عوامل مادی می‌دانند، اما «انگیزه‌»‌های شیوع و همه‌گیر شدن آن را چند چیز برشمرده‌اند.
 
1- علمی محض: این دسته که طبیبان و ویروس‌شناسان هستند می‌گویند رعایت نکردن بهداشت و تغذیه نامناسب؛ مثلا خوردن خفاش باعث بروز این بیماری شد. اینان فقط از نگاه علمی در پی علل و عوامل مادی‌اند و دنبال انگیزه نیستند. ( در سراسر این یادداشت به واژه‌ی «انگیزه» توجه کنید).
 
2- سیاسی: آمریکا برای شکست چین و ایران و روسیه،  این ویروس را عمدا تولید کرد و جنگ بیولوژیک به راه انداخت.
 
3- جمعیتی: تعداد جمعیت جهان، زیاد شده و قدرت‌های بزرگ برای تعدیل جمعیت و مدیریت بهتر این ویروس را رواج دادند.
 
4- مانور علمی: پزشکان عمدا این ویروس را رواج داده‌اند تا توان خود را برای درمان و مهار آن در روز مبادا بسنجند. اما سررشته‌ی کار از دستشان دررفت.
 
دسته‌ی دوم - علت‌های الهی و معنوی:
پاسخ‌هایی که الهیون داده‌اند این‌ است‌ که‌ بستر این ویروس، همان علت‌های مادی است که پزشکان می‌گویند، اما  «انگیزه‌» های شیوع، موارد زیر است:
 
1- عذاب الهی: گناهان انسان زیاد شد و خداوند این ویروس را برای مجازات او فرستاد، همچنان‌که اقوام گذشته را با بادهای سرخ و سیاه یا طاعون و وبا و... مجازات کرد.
 
2- آزمایش الهی: این ویروس، عذاب نیست، بلکه آزمایش الهی است. خداوند، نه از سر خشم، بلکه به منظور رشد و تکامل انسان او را با این ویروس، در معرض آزمایش قرار داده تا ایمان و صبر مؤمنان را بیآزماید.
 
3- رحمت الهی: این ویروس، نه عذاب است و نه آزمایش، بلکه رحمت الهی است؛ بدین معنا که خداوند اراده کرده تا انسان را از خواب «غفلت» بیدار کند، غرور کاذبش را بشکند و به او بفهماند که با این‌همه پیشرفت علمی، چگونه در برابر یک ویروس بسیار ریزی، عاجز و درمانده شده‌ای. همچنین انسان غفلت‌ زده را به «یاد مرگ» بیندازد و او را از ظواهر دنیا جدا کند.
 
4- مژده‌ی الهی: این ویروس، نه عذاب است، نه آزمایش و نه ضربه‌ی رحمت‌آمیز، بلکه مژده ظهور امام زمان را می‌دهد، یعنی از علائم آخرالزمان است.
 
دسته‌ی سوم- علت شیطانی:
 برخی هم می‌گویند علت شیوع این ویروس، علمی، سیاسی و الهی نیست، بلکه جنگ شیاطین و موجودات ماورایی با انسان است! که البته، دلیل نیست، بلکه خرافه است و عقلا به آن اعتنا نمی‌کنند.
 
دسته‌ی چهام- علت خیالی:
این دسته می گویند این ویروس، از اساس، دروغ و خیال است. دروغ کرونا را برای سرگرمی ما و مبارزه با دین ما ساخته‌اند. به امثال اینان باید گفت: این‌همه تلفات و این تعداد بیمار بستری شده و این همه توصیه‌ی دانشمندان و پزشکان، خواب و خیال است؟
 
به نظر می‌رسد، در دسته‌ی اول، گزینه‌ی نخست و در دسته دوم، گزینه‌های دوم و سوم، به‌ خصوص گزینه سه، پذیرفتنی‌تر و عقلانی‌تر است. یعنی کرونا رحمت الهی است، رحمتی که با کوچک‌ترین و ریزترین موجود، غرور کاذب آدمی را شکست. او را برای یک لحظه هم که شده به فکر گناهان و خطاهایش انداخت. از سوی دیگر، آزمایش بزرگی برای مؤمنان بود تا در یک سختی بزرگ، «صبر» او را بیآزماید.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها