دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
جدال کرونا با کتاب/ کدام پیروزند؟!

اگرچه در این روزها به دلیل تعطیلی کشور به اقتصادمان ضربه‌های متعددی وارد می‌شود و ممکن است در آینده شاهد تبعات شدیدتری باشیم اما سرمایه گرانبهاتری به نام مطالعه را بدست آورده‌ایم که در صورت ادامه آن به زودی می‌توانیم این سرانه پایین را افزایش دهیم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یزد- سید ضیا میررحیمی: سرانه مطالعه و کتابخوانی در هر کشوری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی آن کشور است و در صورتی که مردم استقبال بیشتری به کتاب و کتابخوانی داشته باشند به راحتی می‌توانند به شاخص‌های خود در جهت توسعه یافتگی دست پیدا کنند.

این شاخص در کشور ما نیز بر اساس تحقیق و پژوهش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است که در جدیدترین اظهار نظرها توسط وزیر فرهنگ و ارشاد در استان یزد این میزان به 13 دقیقه رسیده است (23 آبان 98، اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی که در خانه فرهنگ صدوقی یزد) و اگرچه این میزان کم است ولی باید برای افزایش این سرانه تدبیری اندیشیده شود.

اما این روزها که ویروسی به نام کرونا در سطح جهان و به تبع آن، در کشور ما شیوع پیدا کرده است و تنها راه مقابله با مقابله با این ویروس کشنده نیز « در خانه ماندن» است، یکی از بهترین سرگرمی‌ها در جهت پرکردن اوقات فراغت در خانه، کتابخوانی و مطالعه است.

برخی از افراد که بیگانه با کتاب بودند در این روزها به خوبی توانسته‌اند با کتاب ارتباط برقرار کنند و در کنار توجه به خانواده و بازی و سرگرمی‌های خانگی، با کتابخوانی ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده‌اند به گونه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی نیز به معرفی کتاب‌های خود می‌پردازند.

اگرچه در این روزها به دلیل تعطیلی کشور به اقتصادمان ضربه‌های متعددی وارد شود و در آینده شاهد تبعات شدیدتری باشیم اما سرمایه گرانبهاتری به نام مطالعه را بدست آورده‌ایم که در صورت ادامه آن به زودی می‌توانیم این سرانه پایین را افزایش دهیم.

تعطیلی کتابخانه‌های عمومی و کتابفروشی‌های سطح شهر نیز از دیگر مشکلاتی بوده است که به واسطه شیوع کرونا صورت گرفته اما خوشبختانه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی شاهد خرید و فروش اینترنتی کتاب و ارائه کتاب‌های مختلف هستیم که در استان یزد نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

ارائه کتاب به همراه ماسک، ارائه کتاب به صورت ضدعفونی شده، ارائه کتاب درب منازل، ارائه کتاب بدون دریافت پول نقد از جمله راهکارهایی بوده است که در این روزها با فروش اینترنتی کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

باید توجه داشته باشیم که با ویروس کرونا شاید چیزهای بسیار زیادی را از دست دهیم و تبعات گسترده تری را شاهد باشیم اما با ترویج و گسترش کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه می‌توانیم به مراتب چیزهای باارزش‌تری را بدست آورده و در جهت فرهنگ سازی در جامعه گام برداریم.

مسئولان نیز باید در کنار توجه به مهار و کنترل ویروس کرونا به زوایا و ابعاد مختلف جامعه نیز توجه داشته باشند و با گسترش فعالیت‌هایی همچون کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه برای مردم به فرهنگ سازی برای هماهنگی با مشکلات در آینده بر آیند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط