شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
مناسبت‌های مبارک رجب و شعبان، مقدمه ورود به ضیافت بزرگ الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی؛ مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان قم در یادداشتی، توالی مناسبت‌ها در ماه‌های مبارکی همچون رجب و شعبان را مقدمه ورود به ضیافت بزرگ الهی در ماه مبارک رمضان دانست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم – هادی قبادی: شاید برای جامعه اسلامی و شیعی، روزهایی به میمنت و مبارکی روزهای پایانی ماه رجب و روزهای آغازین ماه شعبان وجود نداشته باشد.
 
مبعث رسول اکرم صلوات الله علیه که بزرگترین عید است و ارزشمندترین ارمغان آن معجزه جاویدان الهی و دین اسلام که دین جامع و دربردارنده تمامی نیازهای بشر که حامل آن رسول خدا در طول ۲۳ سال دوران رسالت تمامی سعی خویش را مبذول داشت تا نه تنها برای مسلمانان بلکه بشریت، هدایت و سعادت را به ارمغان آورد.
 
جالب اینکه با فاصله‌ای چند روزه به سوم شعبان می‌رسیم. میلاد مسعود امام حسین علیه‌السلام، دردانه آل رسول که جد بزرگوارش فرمود: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» و ده‌ها توصیف زائدالوصف در بیان مقام نواده گرامی‌اش که خداوند این‌گونه اراده فرموده بود که تداوم بخش خط رسالت جدش بوده و حرکت و قیامش تضمین‌کننده استمرار نبوت خاتم پیغمبران که آخرین پیامبر الهی و اشرف مخلوقات و انبیاء بود.
 
در ادامه این خط سیر نورانی، در چهارمین روز از شعبان‌المعظم، کودکی پا به عرصه وجود می‌نهد که ۳۸ سال بعد در سرزمین کربلا، تابلویی تمام‌نما از شجاعت و جوانمردی، ایثار و ازخودگذشتگی و مروت و مردانگی را به نمایش می‌گذارد که به تعبیر امام معصوم، او مقام و جایگاهی دارد که تمامی شهدا به مقام او غبطه می‌خورند. 
 
در این ایام به پنجم شعبان می‌رسیم، ولادت امام سجاد علیه‌السلام که نقش بی‌بدیل آن حضرت در تدوام نهضت حسینی از کربلا تا کوفه و شام و بیش از سه دهه در مدینه منوره، طلایی‌ترین برهه حیات پربرکت آن امام همام است.
 
زیباتر آنکه در نیمه ماه شعبان، مولودی جهان را به نور وجود خود نورانی می‌سازد که ادامه همان جریان است و احیاگر خط رسالت، غدیر و عاشورا و او منجی عالم بشریت است.

در این توالی مناسبت‌ها آن‌هم در ماه‌های مبارکی همچون رجب و شعبان که مقدمه ورود به ضیافت بزرگ الهی در ماه مبارک رمضان است، پیام‌های زیبایی نهفته است:
 
1- انسان آفریده شده است تا جانشین خدا باشد بر روی زمین. در بین موجودات عالم تنها انسان است که خداوند به او این قابلیت و ظرفیت را ارزانی داشته است.
 
2- خداوند همه اسباب و لوازم و امکانات لازم را در اختیار انسان قرار داده است تا او به کمال حقیقی خود که همان مقام عبودیت و بندگی خداست نائل آید:
 
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
 
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری
 
3- از نعمت‌های بزرگ الهی برای انسان، بعثت انبیاء و پیامبران است تا هم الگوی نیکویی باشند برای انسان و هم هادیان و راهنمایان دلسوز برای هدایت و راهبری او و آنگاه که اراده خداوند بر ختم نبوت تعلق می‌گیرد، این اوصیا و جانشینان پیامبر خاتم هستند که وظیفه تداوم رسالت انبیاء را عهده‌دار می‌شوند و اهمیت مبحث امامت در این‌جا رخ می‌نمایاند.
 
4- نه تنها جامعه اسلامی، بلکه جامعه بشری اگر جویای سعادت و نیکبختی‌اند، چاره‌ای جز راهیابی به خط انبیاء ندارند. خطی که از حضرت آدم علیه‌السلام آغاز و به وجود خاتم‌الانبیاء به سرانجام رسیده و تداومش در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تجلی یافته است.
 
در این‌جا اهمیت مکتب مولود مبارک سوم شعبان روشن می‌شود که او با قیام بزرگش نه تنها اسلام را که تمام ادیان الهی و بلکه ارزش‌های انسانی را حیاتی دوباره بخشید و بدین‌سان تمام بشریت مدیون و مرهون اویند. و فرزند عزیزش، مولود نیمه شعبان حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف نیز ذخیره الهی می‌شود برای بشریت تا روزی ظهور نماید و آخرین آرزوهای بشر را در نیل به کمال و سعادت عملی سازد.
 
5- از جمله فرصت‌های در اختیار برای نیل به مقاصد و مقامات، همین ماه‌های رجب و شعبان و رمضان است که دریایی از معارف در آن‌ها نهفته است و سیره نورانی موالید مبارک شعبان در بهره‌گیری از این فرصت‌های مغتنم نیز می‌تواند در این مسیر یاری‌گر انسان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها