پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
مرحوم عزیزی علاوه بر اهتمام به سنت حسنه وقف، مولف نیز بود

مدیر کتابخانه مسجد اعظم قم در یادداشتی به خصوصیات اخلاقی واقف خیراندیش زنده‌یاد حاج محمدعلی عزیزی پرداخت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - اسماعیل راهنورد: مرحوم حاج محمدعلی عزیزی که صاحب آثاری ازجمله «تفسیر سوره مبارکه اذا وقعه»، «جلاله النور»، «النوم الیل و النهار»، «خورشید هدایت »، «جلوه قرآن»، «تولد و مصیبت»، «منتخب الغدیر» و کتاب «کشکول عزیزی» بود، به علت کهولت سن در پنجم فروردین ۱۳۹۹ از میان ما رفت.
 
این خیّر اهل وقف از واقفین کتاب به کتابخانه حضرت آیت الله العظمی بروجردی بود. ایشان آثار خود را به سایر کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان به مطالعه نیز اهدا کرده‌اند. دفاتری به دست خط ایشان به یادگار مانده که پیرامون تفسیر قرآن، شرح احادیث نبوی و اشعاری در مدح و مصائب ائمه معصومین علیهم السلام است که بخشی از آن‌ها سروده‌های حاج آقا عزیزی است.
 
هر وقت دوستاران و شاگردان برای عیادت خدمت ایشان می‌رسیدند؛ از نصایح ایشان که غالبا از قرآن و کلام حضرات معصومین و عشق به ابا عبدالله الحسین (ع) بود، بهره مند می‌شدند.
 
وی متولد شهرستان مراغه در سال 1298 بود. در ایام جوانی، به تهران عزیمت کرد و با تاسیس هیات کنزالحسین به آموزش مباحث دینی و توسعه فرهنگ قرآن و اهل بیت علیه السلام پرداخت.
 
حاج محمدعلی در بازار تهران، در راسته سرای عالی، قسمت قماش و پارچه فروشان حجره داشت و در مسجد ملکِ بازار جلسات قرآن برگزار می‌کرد. این مرد خدا با آغاز انقلاب اسلامی مسئولیت بسیج مردمی بازار تهران را برعهده گرفت و همکاری خود با جمعیت موتلفه را آغاز کرد.
 
با شروع جنگ تحمیلی حاج محمدعلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و در ایامی که پشت جبهه بود به جمع‌آوری کمک‌های بازاریان برای پشتیبانی از جبهه‌ها مشغول بود.
 
این پیشکسوت تعلیم قرآن و خادم دربار حضرت اباعبداله الحسین (ع) در حسینیه جرعه‌نوشان حضرت زهرا (س) در تهران بود و در دوران دفاع مقدس با حضور در شهرهای مرزی همچون اشنویه و پیرانشهر دعای توسل و زیارت عاشورا و عزاداری‌های به‌یادماندنی برگزار می‌کرد.
 
فرزند ایشان حاج حبیب الله عزیزی که افتخار شاگردی پدر را دارد، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان قم است و در مؤسسه مهد قرآن به تربیت بیش از ۵ هزار نفر حافظ قرآن کریم در سنین پایین اقدام کرده است.
 
روحش شاد و یادش گرامی

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد باقری فام خواهرزاده مرحوم حاج آقا عزیزی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    بسم تعالی : باسلام و عرض ادب واحترام وسپاس از لطف و محبت صادقانه حاج‌ اسماعیل راهنورد ثانی خواهر زاده اینجانب که از همون لحظات درگذشت این عزیز تازه سفرکرده همانند بقیه فامیل ها از دست دادن این مرحوم متاثرو اندوهگین بودند ولازم است این مصیبت وارده رانیز خدمت ایشون تسلیت گفت و ضمنا از زحمات مدیریت کتابخانه اعظم قم ازبابت نشر آثار و تألیفات وزندگی نامه مرحوم تشکروقدردانی نمودوبرای حاج آقا سلامتی و سرافرازی از خداوند متعال آرزومندیم و ازپروردگار بزرگ میخواهیم پدر گرامی و برادر عزیز سفرکرده‌ حاج آقا راهنورد را مورد عنایت خاص خویش قرار دهد و اجر این زحمات ایشون را در دفتر نیک ایشان ثبت وضبط گردد روحشان شاد ویادشان گرامی🌷
  • منصور داورى ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    بنام خدا، ضمن تشكر از حاج آقا اسماعيل راهنورد ثانى كه خلاصه اى از بيوگرافى اجتماعى مرحوم حاج محمدعلى عزيزى را آورده اند، آنان كه از نزديك آن عارف بحق را ميشناختند و با زندگى شخصى ايشان آشنا بوديد تاييد مينمايند كه مرحوم در تمام شئونات زندگى كمال گرا بودند و حتى در جزئيات رفتار و كردار فردى بسيار دقيق بودند. يكى از مهمترين خصايص آنمرحوم توان دل كندن از تعلقات كهنه و روحيه نوگرايى بود و همچنين عليرغم كهولت سن در فراگيرى علوم جديد سعى وافر داشتند، خدايش بيامرزد و با نيكان محشور گرداند.
  • علی باقری فام ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    حاجی دائی فردی مومن،متدین،محقق،و مبلغ علوم دینی و قرآنی بوده وازدوران جوانی با تشکیل جلسات مذهبی وقرانی علاوه در محیط کار وزندگی با ترک محل کسب وکار چندین سال به جبهه های جنگ بعنوان رزمنده و مبلغ گامهای مفیدوموثری در اعتلای فرهنگ اسلامی برداشته اند ، فرزندان ایشان با الگو برداری از روش و منش زندگی پدر توانسته اند با تشکیل جلسات وکلاسهای دینی وقرآنی تعداد کثیری از جوانان این مرز و بوم را با علوم قرآنی آشنا و تعداد قابل توجهی حافظ تربیت نمایند ، بنا براین بطور خلاصه آثار بسیار باارزش ایشان تالیف چندین جلد کتب دینی واسلامی که زحمات بسیار طاقت فرسایی را متحمل شدند که علاوه بر آن تربیت فرزندان سالم و صالح که بسیار هایز اهمیت است بجا گذاشته اند روحش شاد ونامش گرامی باد، ارادتمند علی باقریفا م بتاریخ ۹۹/۱/۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها