پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کرونا، فضای کتابخوانی در اوز را بیش از قبل گسترش داد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی مردم اوز گفت: حالا که دیگر مردم نمی‌توانند دورهم جمع شوند و با یکدیگر کتاب بخوانند، لذت خواندن را در گروه‌های ادبی مجازی با هم به اشتراک گذاشته‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز و عضو هيأت مديره دبيرخانه پايتخت كتاب این شهر با ارسال یادداشتی درباره لزوم توجه به امر کتاب و کتابخوانی در ایام نوروز و ترویج فرهنگ مطالعه در این شهر سخن گفت.
 
متن یادداشت به شرح زیر است:
 
«با شيوع ويروس كرونا و خانه‌نشيني یا به عبارتي قرنطينه خانگی، تصورمان این بود که با کمرنگ‌شدن فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و هنری مواجه شویم و از این حیث، نگران ادامه فعالیت‌های هنرمندان بودیم و با مشارکت همکاران و دبیران انجمن‌ها به‌دنبال برنامه‌ای شاد و مفرح برای مردم بودیم؛ اما ديري نگذشت كه شاهد فعاليت‌های گسترده هنرمندان در فضای مجازي شديم.
 
از نمايشنامه‌خواني و آموزش مجازي موسيقي گرفته تا مسابقه عكس و نقاشي و...؛ اما زیباتر از تمام این فعالیت‌های هنری، ترویج گسترده فرهنگ کتابخوانی با مشارکت تمام مردم منطقه بود؛ در این ایام با همکاری مردم، هر شب یکی با صدای خود قصه می‌گوید و دیگری با صدای خود کتاب‌ها را به‌شکل کتاب صوتی در گروه‌ها به‌اشتراک می‌گذارد.
 
اما همه‌چیز به این کار ختم نمی‌شود؛ حالا که مردم دیگر نمی‌توانند دور هم جمع‌ شوند،  دورهمی‌های کتابخوانی، شعرخوانی و نقد راه‌انداخته‌اند، گروه‌های مجازی ادبی معرفی می‌کنند و بار ديگر به سراغ كتاب‌هايي رفته‌اند كه به قول خودشان شايد سال‌ها در كتابخانه خاك خورده بود و اكنون لذت خواندن را با هم به اشتراک گذاشته‌اند.
 
به قول خودشان؛ چرخيدن زياد در این فضا هم نمي‌تواند جایگزین شيريني ورق زدن كتاب‌ها باشد و مرور دوباره کتاب‌ها و با اشتیاق خواندن آن‌ها، انگیزه‌ای مجدد برای ادامه کتاب‌خواندن در آن‌ها شکل گرفته‌است؛ همچنین، كودكان و نوجوانان كليپ‌هايي از حكايت‌خواني و شاهنامه‌خواني و قصه گويي و ... برای ما ارسال كرده اند.
 
اين روزها همه كشورهای دنيا درگیر این بحران هستند و در هر پست و مقامي كه باشند،  احتمال درگيري با این ويروس را دارند، اما هنرمندان سراسر جهان برای رهایی مردم جامعه از استرس و اضطراب، فضايي را برای شادی مردم فراهم کرده‌اند تا لبخند و حال خوش به‌ویژه در روزهای آغازين سال نو مهمان خانه‌ها و دل‌ها شود.
 
اغراق نيست اگر بگويیم که هنرمندان دليل حال خوب اين روزهای جامعه هستند، آن‌ها نیز درگير این بحران بوده‌اند؛ اما در تلاش کردند تا شادی را با خلاقيت را به‌نوعی به جامعه تزريق كنند و همچون كادر درمانی و پزشکی برای رهایی از این بحران و کمک به مردم شبانه‌روز فعالیت کنند. این فعالیت‌ها بیانگر این تعبیر است که؛ يكي می‌خواهد جاني در كالبدی باشد و ديگری در تلاش است تا روانی را به شادی و آرامش دعوت كند.
 
همه مردم دوست دارند که اين روزها بگذرد و حال خوب مردم را شاهد باشند، دوست دارند بحران را پشت سر بگذارند، يكي با زبان فيلم و نوشتاري، يكي با معرفي كتاب و يكي با ساخت انيميشن براي آگاهي دادن و ديگري به شيوه ديگري...
 
می‌دانم این بحران نیز تمام مي‌شود و دوباره دورهمی‌های شاد، اجرا نمايش، موسيقي، شب شعر و مراسم‌های شاد را شاهد خواهیم بود؛ اما در اين روزها تنها يک كلمه را می‌توانم به هنرمندان اين همراهان هميشگي بگويم؛ سپاس»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها