سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
این همه جنگ و خشونت از کجا می‌آید؟

معصومه انصاریان معتقد است در این روزهای کرونایی وقت برای خواندن کتاب‌های خوب زیاد است و می‌گوید با مطالعه متوجه می‌شویم وقتی همه از صلح و دوستی دم می‌زنند، این همه جنگ و خشونت از کجا می‌آید؟

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه انصاریان: وقتی دنیا پر از خبرهای بد کرونایی است و ما برای مراقبت از خودمان و دیگران مجبور به خانه‌نشینی هستیم، یکی از کارهای جذاب و سرگرم‌کننده مطالعه است. خواندن دسته‌جمعی، صحبت درباره کتاب‌ها، راه‌های دیگری است برای ارتباط با دیگر اعضای خانواده و غنی‌سازی اوقات با هم بودن. به ویژه که برخی کتاب‌ها سن وسال نمی‌شناسند.

دو کتابی که اول  پیشنهاد می‌کنم برای همه‌سالان مناسب است.

«به چرخه حیات دست نزنید»    
سوژه  کتاب درباره واقعیت تلخ و گریزناپذیر مرگ است. ریبو از مرگ دایی‌اش که خیلی خیلی دوستش داشته، بسیار غمگین است. او از مرگ متنفر است و مدام می‌پرسد: «اصلا چرا باید کسی بمیرد؟» این سوال خیلی از ما انسان‌هاست فرقی نمی‌کند بچه باشیم یا بزرگسال و بالاخره موش دانا پاسخ حکیمانه‌ای می‌دهد که به خاطر چرخه حیات است. ریبو که تصمیم گرفته هر جوری شده از شر مرگ خلاص شود، با دوستش فیسو می‌روند که چرخه حیات را خراب کنند و از کار بیندازند. آیا آن‌ها موفق می‌شوند چرخه حیات را خراب کنند و جلو مرگ را بگیرند یا نه؟ شما درباره مرگ چی فکر می کنید؟ شما هم از مرگ متنفرید و می‌خواهید راهش را سد کنید؟ اگر این‌طور است با ریبو همراه شوید.

نویسنده «به چرخه حیات دست نزنید» مسعود ملک‌یاری است و تصویرگرش روسر ماتاس نادال است و نشر پرتقال آن را منتشر کرده است.

«سال نوع مبارک»
این کتاب هم تصویری است و مخاطبش همه‌سالان هستند.
کتاب درباره جنگ است چیزی که متاسفانه هر روز و هر شب خبرهایش را از سراسر دنیا می‌شنویم و آثار زیان بارش را به چشم می‌بینیم. همه ما از جنگ و دعوا و خشونت بیزاریم .همه ما دوست داریم با انسان‌ها در آرامش و صلح زندگی کنیم. لابد شما هم در خبرها می‌شنوید که حتی سران کشورهای طرف منازعه و جنگ هم شعار صلح می‌دهند. پس این همه جنگ از کجا می‌آید؟  این همه کشتار، خشونت از کجا آب می‌خورد؟ اگر دوست دارید بدانید نویسنده  و تصویرگر در این باره چگونه فکر می‌کنند، می‌توانید کتاب سال نوع مبارک را بخوانید. فراموش نکنید که بخشی از داستان را تصاویر کتاب، روایت می‌کنند.  
نویسنده کتاب پیام ابراهیمی است و تصویرگرش روسر ماتاس نادال است و نشر پرتقال آن را منتشر کرده است.

«آهنگی برای چها رشنبه‌ها»
این رمان را فرهاد حسن‌زاده نوشته و نشر پیدایش آن را منتشر کرده است. رمانی خواندنی و جذاب از خطه جنوب، تلفیقی از سینما و ادبیات و موسیقی و کمی هم نقاشی. داستان ماجراهای ساخته شدن یک فیلم است .وقتی عوامل  فیلم راهی سفر می‌شوند تا نوجوانی را برای بازیگری نقش اول پیدا کنند. فرهان بازیگر اصلی فیلم نوجوانی است زخم خورده از جهل و فقر و خشونت. هرچند انسان‌های مهربان سرراهش قرار می‌گیرند و شانس بازی در یک فیلم سینمایی را پیدا می‌کند اما خشونت همچون سایه، دست از سرش برنمی‌دارد.

رمان «دروازه مردگان»
جلد اول قبرستان عمودی و جلد دوم آن، چاه خندق نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات افق است.
ماجراهای این رمان تاریخی مو برتن آدم سیخ می کند. نویسنده با مطالعه روایت تاریخی رضاقلی میرزا پرده از رازهای پنهان زندگی وحشتناک و دردناک بچه‌های قالیباف‌خانه عمارتی قدیمی در عودلاجان برمی‌دارد. مستندات نویسنده، دست خط  رضاقلی میرزا، کتابدار مدرسه دارلفنون است که ادعا می‌کند به جهان مردگان رفته و بازگشته و رازهایی را برای ما باز می‌گشاید. رازهایی پنهان شده در جرز دیوارها، پشت دیوارهای بلند و رازهایی در سینه ارواح سرگردانی که به جهان زنده‌ها رفت وآمد می‌کنند.

«رنگ خورشید» ترجمه شهلا انتظاریان از انتشارات ایران‌بان و «پسری که با پیراناها شنا کرد» ترجمه ریحانه جعفری از نشر هوپا
نویسنده هر دو کتاب، دیوید آلموند، نویسنده امریکایی است. شخصیت‌های این دو رمان نوجوان هستند پسرانی ماجراجو، جسور و عاشق دانستن که دست به گشت وگذار می‌زنند. سفر به ناشناخته‌ها به آن‌ها آگاهی می‌دهد و درکشان را از جهان هستی عمیق‌تر می کند. اگر اهل سفر هستی و طالب شناخت بیشتر و آگاهی عمیق‌تر از خودت و جهان هستی، می‌توانی روی تختت دراز بکشی و کتاب «رنگ خورشید» را برداری و با دیوی همراه شوی. و در ادامه پنجره را باز کنی و در هوای خوشایند بهاری کتاب «پسری که با پیراناها شنا کرد» را دست بگیری و با استنلی سفر کنی. این روزهای خانه‌نشینی، وقت برای خواندن  کتاب‌های خوب زیاد است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها