سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
مرغ زیرک چون به‌دام افتد تحمل بایدش

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تعطیلات نوروز فرصتی برای مطالعه عمیق و خانوادگی کتاب‌ها است، نوشت: با کتاب می‌توانیم بسیاری از غم‌ها و دردها را از زندگی کم کرده و لذت و شادی را به خانه‌هایمان بیاوریم.

محسن حاجی زین‌العابدینی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارسال یادداشتی درباره لزوم توجه به امر کتاب و کتابخوانی در ایام نوروز سخن گفت.
 
متن یادداشت به شرح زیر است:

«اکنون که گرفتار شرایط خاصی در جامعه‌ شده‌ایم، شاید یک فرصت طلایی به‌نفع کتاب و کتابخوانی برای مردم و جامعه باشد؛ اگرچه که کتاب‌ همیشه همراه ما بوده و هست و همیشه می‌توانیم با کتاب بسیاری از غم‌ها و دردها را از زندگی کم کرده و لذت و شادی را به خانه‌هایمان بیاوریم.
 
با این‌حال، اکنون در شرایط متفاوتی هستیم و من در این وضعیت یاد این شعر افتادم که بسیار بیانگر حال و روز ماست و شاعر می‌فرماید: «مرغ زیرک چون به‌دام افتد، تحمل بایدش» فرصت عید و قرنطینه خانگی در شرایط کرونایی کشور بسیاری از مردم را عصبانی و یا ناراحت کرده‌است؛ کسانی‌که عزیزانشان را در این بحران از دست‌داده‌اند و این اتفاق بسیار سخت و سنگین است؛ اما این شرایط می‌تواند به‌نوعی با کتاب و کتابخوانی تاب و تحمل عبور از بحران را بیشتر و عمیق‌تر کند.
 
درحال حاضر که تعطیلات نوروز را در پیش داریم و نمی‌توانیم از خانه‌هایمان بیرون برویم و مسافرت کنیم، شاید با بال‌های کتابخوانی بتوانیم در زمان سفر کنیم، به‌قول بزرگی که گفته‌بود؛ «برگ‌های کتاب به‌منزله بال‌های پرنده‌ای است که انسان را به‌پرواز درمی‌آورد» طبق این گفته، ما نیز شاید بتوانیم با برگ‌های کتاب به دورترین و زیباترین مکان‌هایی پرواز کنیم که در عالم واقعیت برای ما امکان‌پذیر نیست.
 
بنابراین، کتاب درطول ایام نوروز و تعطیلات امکان سفر، لذت، فراموشی غم و تحمل شرایط درخانه‌ماندن را فراهم می‌کند و چه‌خوب است که در این ایام برنامه مطالعاتی منسجم و پرباری داشته‌ و با خودمان عهد کنیم که هراندازه که از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنیم، حتما کتاب‌ را هم در کنار فضای مجازی داشته‌باشیم و قانون 30 30را باور داشته‌باشیم؛ به این معنا که اگر 30 دقیقه از شبکه مجازی استفاده می‌کنیم، خودمان را هم موظف کنیم که 30دقیقه کتاب بخوانیم و اگر نمی‌توانیم فضای مجازی را رها کنیم، به‌همان مقدار کتابخوانی خود را افزایش بدهیم و یا اینکه زمان استفاده از فضای مجازی را برای مطالعه بیشتر کاهش بدهیم.
 
بنابراین هرمقداری که کتاب می‌خوانیم، به همان میزان از حضورمان در شبکه‌های مجازی کم کنیم؛ خوشبختانه برای مطالعه بهتر و راحت‌تر، کتابخوانی در هر شرایطی فراهم شده و طرح‌های خوبی به‌صورت رایگان برای مطالعه کتاب‌های الکترونیک، صوتی و ... اجرایی شده‌است.
 
طرح‌هایی چون پویش کتاب-خانه و تفاهم میان پنج پلتفرم‌ کتابخوانی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امکان دسترسی به کتاب‌های مهم و خوب با تخفیف‌های بالا را فراهم کرده‌است و باید خودمان را موظف کنیم که در تعطیلات نوروز حداقل 10کتاب را مطالعه کنیم؛ چراکه این فرصت برقرار است و می‌توان از آن استفاده درستی کرد.
 
امکان دیگری که می‌توانیم در تعطیلات نوروز از آن بهره‌مند شویم، جمع‌خوانی کتاب به‌معنای مطالعه خانوادگی کتاب‌ها است که اعضای یک خانواده به‌صورت جمعی کتاب مورد علاقه خود را در کنارهم و در یک زمان مشخصی می‌خوانند و لذت باهم بودن و باهم خواندن را بیشتر درک می‌کنند.
 
امکان دیگر نیز، بلندخوانی، بازی‌های مبتنی بر کتاب، بازی با کتاب، مشاعره کتاب‌ها و ... است که می‌تواند برای خانواده و به‌ویژه کودکان و نوجوانان بسیار مفید باشد.
 
امیدوارم که فرصت تعطیلات نوروز، فرصت طلایی برای کتابخوانی بیشتر باشد تا لذت جان‌گیر کتابخوانی را بیشتر و عمیق‌تر درک کنیم.
با آرزوی بهترین‌ها»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها