یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
آینده‌ صنعت نشر با نگاهی به فناوری‌های نوین

امروزه تغییرات زودتر به‌سراغ کسب‌و‌کارها می‌آید و اگر پیوسته و پویا برای آن‌ها چاره نیاندیشیم سرنوشت ما یا کوچک شدن است و یا خارج شدن از گردونه‌ رقابت. وقتی از آینده سخن می‌گوییم بحث بر سر عدم‌قطعیت‌های آینده است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نیایش سرامی، مدیرمسئول نشر باد: «امروزه صنایع مختلف همچون تولیدی‌ها، رسانه‌های خبری و خرده‌فروشی‌های سنتی یا در بحران هستند یا در مرز بحران به سر می‌برند. آشکار است که جهانی‌شدن، اینترنت و تکنولوژی به آن‌ها ضربه زده است اما میزان آسیب‌پذیری صنایع گوناگون بسته به آمادگی آن‌ها در مواجهه با تغییرات متفاوت بوده است؛ البته هرقدر که پیش‌نگاری‌ها برای تجسم آینده و برنامه‌ریزی برای مواجهه با آن دقیق‌تر باشد، مشکلات کمتر آشکار شده‌اند.
 
در این آینده‌نگاری‌ها باید توجه داشت که امروزه چرخه‌ عمر فناوری‌ها کوچک شده؛ یعنی میزان تقاضا از یک تکنولوژی خاص در بازه‌های زمانی کوچکتری از حداکثر به حداقل میل می‌کند. تکنولوژی‌ها در آیند و روندند و ما برای ادامه‌ حیات، ناگزیر به پذیرش آنهاییم و همگام شدن با آن‌ها. امروزه به‌دنبال دیجیتالیسم مفهوم اقتصاد، بازاریابی و مدیریت، دچار تحول اساسی شده است.
 
در اقتصاد جدید، ایده‌های نو بیشتر از عوامل سنتی مثل سرمایه یا زیرساخت‌های فیزیکی اهمیت دارند. خلاقیت، سرمایه‌ای بسیار ارزشمند است و همواره گروهی از افراد خلاق در سازمان‌های نوپا شکل و برای جغرافیای توسعه‌، اقتصادی نوین را تعیین می‌کنند. در دنیای امروز وابستگی در تولید به مواد اولیه‌ سخت‌افزاری کمتر شده و تولید بیشتر در محیطی از خدمات، آگاهی‌ها، دانش و نوآوری شکل می‌گیرد.
 
صنایع بزرگ دوران ما تکیه بر خلاقیت‌ها، استعدادها و مهارت‌های فردی دارند و از طریق بهره‌برداری از مالکیت فکری، شغل و ثروت ایجاد می‌کنند. سیلیکون‌ ولی در سن‌خوزه‌ سانفرانسیسکو؛ مرکز غول‌های تکنولوژی چون فیس‌بوک، اپل، اینتل، hp و... نمونه‌ تغییر پارادایم از توجه به زمینه‌‌های سخت‌افزاری تولید همچون ماشین‌آلات و مواد اولیه به حوزه‌ نرم‌افزاری چون نوآوری است.
 
در دنیای نو برای توفیق در تجارت باید هم به نوآوری در محصولات فکر کرد و هم به نوآوری در فرآیندها. نوآوری در محصول هم با درهم‌آمیختن ویژگی‌های یک کالای سنتی با تکنولوژی‌های نوین پدید می‌آید و هم با تغییر در فرآیندهایی که مرتبط با تولید و توزیع محصول است. نمونه‌ای از این تغییر در محصول، کتاب الکترونیکی است و نمونه‌ای از تغییر در فرایندها فروش الکترونیکی کتاب است.
 
در عصر RFID و تکنولوژی NFC و بیکن که جریان خرید و فروش کالا را تسهیل کرده‌اند، عرضه و تقاضا تغییراتی قابل‌توجه داشته است؛ مثلاً بیکن‌ها این امکان را به خرده‌فروشان می‌دهند که براساس موقعیت مکانی مشتریان، پیشنهادهایی سفارشی‌شده به گوشی‌های هوشمند آنان بفرستند. وقتی خرده‌فروشان داده‌های رفتاری غنی‌تری درباره‌ مشتریان (با استفاده از خریدهای گذشته) داشته باشند، پیشنهادها می‌تواند شخصی‌سازی‌شده‌تر باشند و احتمال خرید را افزایش دهند.
 
امروزه نرم‌افزارهای پرتوانی برای تحلیل حجم عظیمی از داده‌ی خام و کشف الگوهای پنهان در آن عرضه شده که برای تحلیل رفتار مخاطب مناسب است. به‌طور خاص در صنعت نشر اگر ناشران و کتاب‌فروشی‌ها به سیستمی مجهز شوند که درباره‌ چند ویژگی خریدار اطلاعاتی کسب و آن‌را به‌صورت الکترونیکی در پایگاه داده ذخیره کند، به حجم عظیمی از داده‌های با ارزش درباره‌ رفتار و سرانه‌ مصرف کتاب دسترسی خواهیم داشت. با استفاده از نرم‌افزارهای داده‌کاوی در فضای کلان‌داده می‌توان این داده‌ها را در زمانی کوتاه تحلیل کرد و الگوی کلی رفتار خرید و مصرف گروه‌های مختلف مخاطب را کشف کرد و روندهای تغییر این رفتار را پی‌گرفت. از اطلاعات استخراج‌شده به این طریق می‌توان در فرآيندهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کلان در سازمان‌های نشر و نهادهای مرتبط با کتاب استفاده کرد.
 
عصر ما زمانه‌ اتصال مشتریان به کمک شبکه‌های اجتماعی است. آن‌ها با هم در ارتباط‌اند و درباره‌ برندها و شرکت‌ها همچنین کالاها به راحتی گفت‌وگو می‌کنند.

در طی این سال‌ها تحولات اجتماعی و اقتصادی، مال‌ها را جایگزین فروشگاه‌های کوچک محلی کرده است و این فروشگاه‌های مدرن‌اند که سهم بازارها را در حوزه‌ خرده‌فروشی می‌ربایند.
درآمیختن گونه‌های متنوع محتوا، آینده‌ نشر جهان است. محصولات چند‌رسانه‌­­­­­­­­­­­­­­ای شامل متن، عکس، فایل صوتی، ویديو و پخش سه‌بعدی و هولوگرام در کتاب‌های نسل بعد خواننده را به جای خواندن متن یا داستان به رویدادی واقعی در فضای سه بعدی یا هولوگرافیک می‌برد. انگار در صحنه‌ وقوع رویداد است؛ پس تجربه‌ا‌ی چندوجهی از مطالعه خواهد داشت.

این روزها نویسندگان بسیاری با استفاده از فضای وب، ترجیح می‌دهند که خود، آثارشان را منتشر کنند. جنبش خودانتشاری سبب پیدایش کسب و کارهای موفق در نشر دیجیتال شده­­­­­­­ است. لولو دات‌کام نمونه‌ دیگری است که مدل رایج نشر را که بر پرفروش‌ترین کتاب‌ها متمرکز بود، تغییر داد و تمامی افراد را قادر به چاپ کتاب کرد.
 
لولو دات کام، یک پلتفرم چندوجهی است که ارتباط نویسندگان و خوانندگان را از طریق یک مدل دنباله‌دار با محتواهایی با میزان فروش کم برقرار می‌کند.
 
تمام آنچه گفته شد، ناشی از تغییرات مستقیم تکنولوژی بر تولید و نشر محتوا در دنیای امروز است اما در سوی مصرف نیز اتفاقی مهم رخ داده است. ‌اکنون درصد قابل‌توجهی از تعاملات ما با رسانه‌ها به‌کمک صفحه نمایش‌ها شکل می‌گیرد و تسهیل می‌شود: گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و صفحه نمایش‌های تلویزیونی. صفحه نمایش‌ها در زندگی ما بااهمیت‌تر شده‌اند؛ به‌حدی که بخش زیادی از اوقات فراغت خود را در استفاده هم‌زمان و پشت سرهم از چندین صفحه نمایش می‌گذرانیم.
 
خلاصه آنکه امروزه تغییرات زودتر به‌سراغ کسب‌و‌کارها می‌آید و اگر پیوسته و پویا برای آن‌ها چاره نیاندیشیم سرنوشت ما یا کوچک شدن است و یا خارج شدن از گردونه‌ رقابت. وقتی از آینده سخن می‌گوییم بحث بر سر عدم‌قطعیت‌های آینده است.

هنر مدیریت این است که هر چه بیشتر عدم‌قطعیت‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کند. پیدا کردن نقاط تعادل در آینده یکی از کارهایی است که فعالان هر صنعتی ازجمله نشر باید در پی آن باشند. می‌توان آینده را بر‌اساس روندهای گذشته پیش‌بینی و پیش‌نگاری کرد. جز این؛ براساس دانش آینده‌پژوهی می‌توان روندهای پیش‌رو را پیش‌نگاری کرد. سخن پایانی اینکه ما آنچنان که می‌پنداریم در برابر آينده‌ جهان ناتوان نیستیم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها