چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
به سراغ کتاب‌های قطوری بروید که قرار بود در زمان مناسب بخوانید

فرشته احمدی، نویسنده، فهرستی ارائه داده که در آن به کتاب‌های نوجوان، کتاب‌های قطور مطرح و کتاب‌هایی با موضوع بیماری‌های فراگیر اشاره کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرشته احمدی: هر سال عیدها در مقابل این سوال که پیشنهادتان برای مطالعه در ایام نوروز چیست، به کتاب‌های تازه منتشر شده فکر می‌کردم و نگاهم بیشتر معطوف کسانی بود که کارشان ادبیات است و اطلاع از تازه‌ترین کتاب‌ها برایشان مهم است؛ اما امسال گمان کنم بهتر است با توجه به شرایطی که پیش آمده و با توجه به تعطیلات طولانی، جامعه هدف بزرگتری را مد نظر داشته باشیم چون مطمئنم در این روزها همه دلشان می‌خواهد علاوه بر سرگرمی و بازی و استراحت کارهای جدی‌تری هم انجام دهند تا از خودشان راضی باشند.

برای نوجوانان کتاب‌های کلاسیکی را پیشنهاد می‌دهم که دشوار و طولانی نیستند و آنها را اماده می‌کند که بروند سراغ کتاب‌های بزرگسالان. کتاب‌هایی مثل «پیرمرد و دریا» (همینگوی) «هاکلبری فین» و «تام سایر» و «شاهزاده و گدا» (مارک تواین) «موش و آدم‌ها» و کتاب «اسب سرخ» (جان اشتاین بک)، «جین ایر» (شارلوت برونته)، «بلندی‌های بادگیر» (امیلی برونته)، «غرور و تعصب» (جین استین) و...

و بزرگ‌ترها بروند سراغ مطالعه کتاب‌های قطوری که هیچ وقت زمان کافی برای مطالعه‌شان نداشته‌اند؛ مثل «دن کیشوت» (سروانتس)، «در جستجوی زمان از دست رفته» (پروست) «زندگی و عقاید تریسترام شندی» (استرن) «کلیدر» (محمود دولت‌آبادی) «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» (تولستوی) «برادران کاراماروف»، «ابله»، «جنایت و مکافات» (داستایوفسکی)، «خانه قانون‌زده» (دیکنز) و...

پیشنهاد دیگرم مطالعه آثار نویسندگان مهم ایرانی است؛ آنهایی که ادبیات مدرن را در ایران بنا نهادند و پروار کردند. تمام آثار هدایت، بزرگ علوی، ساعدی، چوبک، احمد محمود که لازم است در مورد رمان‌های احمد محمود بگویم بسیار جذاب و گیرا و پر تعلیقند. «همسایه‌ها»، «درخت انجیر معابد»، «زمین سوخته»، «مدار صفر درجه».

و بالاخره پیشنهاد آخرم مطالعه داستان‌هایی است که موضوع‌شان بیماری‌های مسری و همه‌گیر است. نه اصلا به این علت که آدم‌ها بیشتر بترسند و بیشتر نگران شوند؛ بلکه به خاطر دیدن اوضاع و احوال این‌چنینی و تامل در رفتارهای اجتماعی و درک نقاط ضعف انسان. کتاب‌های مهمی مثل «طاعون» نوشته آلبر کامو و «کوری» نوشته ساراماگو خواندن‌شان در این شرایط تجربه عجیبی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها