دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
​کرونا ثابت کرد علم بهتر است یا ثروت

امروز با فراگیری و جهانی شدن ویروس کشنده و مرموز کرونا، اقتصاد و ثروت دنیا با چالش بزرگی روبرو شده و سخت با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. امروز را می‌توان در تاریخ به عنوان دلیلی بر وابستگی بیشتر ثروت به علم برای عبرت نسل‌های آینده ثبت کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد علی زلفی گل استاد دانشگاه بوعلی سینا- همدانیکی از موضوعات انشاء نسل‌های گذشته موضوع «علم بهتر است یا ثروت» بود. آموزگاران عزیز هدفشان از طرح این موضوع، نهادینه کردن اهمیت و نقش علم در جان و روح دانش آموزان خویش بود. در سال‌های گذشته این موضوع انشاء داشت فراموش می‌شد. زیرا ثروت در جامعه بیشتر خودنمایی می‌کرد. اگرچه علم و ثروت با هم قابل جمع بوده و هر دو خوب، مفید و اثر بخش هستند. هر دو می‌توانند آرامش و آسایش بشر را تامین کنند. هر دو می‌توانند موجب هم افزایی یکدیگر شوند. اينكه علم و ثروت دست چه كسی باشد، هم موضوع مهمی است.

اما امروز با فراگیری و جهانی شدن ویروس کشنده و مرموز کرونا، اقتصاد و ثروت دنیا با چالش بزرگی روبرو شده و سخت با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. امروز را می‌توان در تاریخ به عنوان دلیلی بر وابستگی بیشتر ثروت به علم برای عبرت نسل‌های آینده ثبت کرد، تا آیندگان همچنان موضوع «علم بهتر است یا ثروت» را مورد توجه ویژه خویش قرار دهند. 

اکنون نقش کلیدی دانشمندان، متفکران، اندیشمندان و هنرمندان در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف اعم از علوم انسانی، پزشکی، داوروسازی، مهندسی،  کشاورزی، دامپزشکی، علوم پایه در مدیریت روزهای بحرانی و درمان درد بشر به وضوح دیده می‌شود. دانشمندان هر رشته‌ای به تناسب تخصص خویش این روزها نقش آفرینی می‌کنند. امروز چشم امید بشر به دست توانمند دانشمندان است، تا داروی ضد ویروس جهان سوز کرونا را کشف و ارائه دهند. خدا نکند که ثروت و ثروتمندان در خدمت آرامش، آسایش، درد و رنج بشر نباشند.

به هر حال دانشمندان بر خلاف ثروت و ثروتمندان متعلق به کل جامعه بشریت بوده و نتیجه تلاش‌هایشان در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود. زیرا آثار خیر علم و فناوی آنها به کل بشریت می‌رسد. اگر چه سیاست بازان و سلطه طلبانی در جهان از علم و فناوری برای اهداف ضد بشری نیز بهره برده و می‌برند. 

به عنوان یک مثال عمومی، نتیجه کشف الکتریسیته توسط ادیسون امروز هر خانه‌ای را در هر کجای دنیا نه تنها روشن کرده بلکه تجهیزات منزل از جمله یخچال، کولر، و غیره نیز وابسته کشف او است. تاریخ نشان می‌دهد که خیلی از دانشمندان پزشکی ویروس و سپس داروی مربوطه را به بدن خود وارد کرده‌اند تا نتیجه اثر ویروس و داروی مربوطه را شخصا لمس و درک کنند، تا نتایج آن را ثبت و منتشر کنند، با این هدف که خود و سایر پزشکان دنیا در تشخیص بیماری حاصل از آن ویروس دقیق تر عمل کنند. آری همچنان باید به موضوع «علم بهتر است یا ثروت» اندیشید و اندیشه کرد. زیرا ثروت ارزش ابزاری دارد در حاليكه علم داراي ارزش ذاتی بوده و نور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها