مجتبی حمیدی، کارشناس روانشناسی با پرداختن به اختلال استرس پس از سانحه، پیشنهادهایی را برای راحت‌تر و قابل تحمل‌تر کردن خودقرنطینگی پیش روی ما قرار داده است.
چگونه خودقرنطینگی را بر خود هموار کنیم؟
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - مجتبی حمیدی: در زندگی روزمره، هركسی ممكن است با حوادث طاقت‌فرسا، ترسناك و خارج از كنترلی روبه‌رو شود. ما ممكن است دچار حادثه رانندگی شویم، قربانی یك تجاوز باشیم یا یك حادثه دردناك را تجربه کنیم. پلیس، آتش‌نشان‌ها و كاركنان آمبولانس‌ها با احتمال بیشتری با چنین حوادثی روبه‌رو می‌شوند، آن‌ها اغلب موارد مجبورند با حوادث ترسناك مقابله كنند. سربازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، آن‌ها نیز ممكن است هدف تیر یا انفجار قرار گیرند و یا شاهد كشته و مجروح شدن دوستانشان باشند.
 
اغلب مردم، بعد از مدتی بدون هیچ كمكی به آن‌ها با حادثه كنار می آیند. اگرچه در بعضی افراد تجربیات تلخ واكنشی را ایجاد می كند كه ممكن است برای ماه‌ها یا سال‌ها طول بكشد. ما این واكنش را اختلال استرسی پس از سانحه یا ptsd می‌نامیم.
 
ptsd چگونه شروع می‌شود؟ ptsd می‌تواند پس از هر حادثه تلخی آغاز شود. یك حادثه تلخ، حادثه‌ای است كه ما در آن احساس خطر می‌كنیم، زندگی‌مان در معرض تهدید قرار می‌گیرد یا شاهد مردن و مجروح شدن دیگران هستیم. ازجمله نمومه‌های بارز حوادث تلخ می‌توان به حوادث شدید جاده‌ای، درگیری‌های نظامی، تجاوزهای شدید شخصی (مانند: تجاوز، حمله فیزیكی، سوء استفاده، دزدی، زورگیری)، به گروگان گرفته شدن، حملات تروریستی، اسیر جنگی بودن، حوادث ناگوار طبیعی یا حاصل دست بشر و داشتن بیماری‌های لاعلاج اشاره کرد.       
 
در این میان که ویروس ناخوانده «کرونا» در جهان به یک‌باره و غیرمنتظره گسترش پیدا کرده است و باعث آشفتگی و استرس و اضطراب در میان مردم جهان شده است، به نظر می‌توان داستان انتشار ویروس «کرونا» در جهان را در زمره این اختلال‌ها قرار دهیم.
 
باید ببینیم بهترین راهکار برای مقابله با این سانحه ویروس «کرونا» چیست؟ به نظر تمام صاحب‌نظران بهترین گزینه، خودقرنطینگی در منزل است، اما همان‌طور که در اختلال استرس پس از سانحه راهکارهای روانی برای حمایت روانی بیمار لازم است، در خودقرنطینگی نیز راهکاهایی برای مبتلایان یا کسانی که مبتلا نشده‌اند، وجود دارد که مساله خودقرنطینگی را راحت‌تر و سهل‌تر می‌کند و افراد از نظر روانی در شرایط مساعدتری قرار می‌گیرند.
 
دست یافتن به اطلاعات کافی در مورد ویروس، راهکارهای پیشگیری از مبتلا شدن، نسبت دادن موقعیت پیش آمده به منبع کنترل درونی - به این معنا که بپذیریم که اگر پیشگیری نکنیم این خودمان هستیم که باعث ایجاد بیماری می‌شویم -، پذیرفتن این نکته که ما تنها در این شرایط قرار نگرفته‌ایم، خودگویی مثبت، تقویت اعتقادات مذهبی، ایجاد فضای شوخ طبعی، فیلم دیدن و کتاب خواندن، موسیقی و ورزش کردن، دنبال نکردن اخبار و اطلاعات نادرست در فضای مجازی، تغییر دکوراسیون منزل و اجتناب از اخبار و افرادی که افکار منفی ناشی از ویروس را ایجاد می‌تواند از جمله راهکارهای مناسب برای راحت‌تر و قابل تحمل‌تر کردن خودقرنطینگی باشد.
کد مطلب : ۲۸۸۳۱۲
http://www.ibna.ir/vdcb8wb55rhbwfp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
اميد
سلام ، عالي
feedback
Czech Republic
ابوالفضل
سلام خیلی خوب بود و کامل
feedback
Iran, Islamic Republic of
سميرا
با عرض سلام
مطلب بسيار عالي و به جا بود.واقعا تو اين شرايط بحراني خيلي خوبه كه كارشناسان روانشناسي ما راهكارهايي رو برامون به اشتراك ميذارن،خدا قوت.
feedback
Iran, Islamic Republic of
مریم
مطالب عالی وآموزنده بود ممنون بابت زحمات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
منیره
سلام
بسیار عالی بود.
feedback
Iran, Islamic Republic of
مریم
سلام بسیارعالی و آموزنده بودباتشکراززحمات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
مریم
سلام ممنونم بابت زحمات شما خیلی آموزنده بود
feedback
Iran, Islamic Republic of
جعفری
خیلی مفید و عالی
feedback
Iran, Islamic Republic of
الهام
سلام عالی بود خیلی ممنون از راهنماییتون
feedback
Iran, Islamic Republic of
الهام
سلام عالی بود خیلی ممنون از راهنماییتون
feedback
Iran, Islamic Republic of
زهرا ترابیان
سلام مطالب خیلی خوب بود واقعا تاثیرگذار بود.امیدوارم همه توجه بیشتری داشته باشن
feedback
Iran, Islamic Republic of
نیما هوشنگی
مثل همیشه عالی
feedback
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی تر منتشر کنید