جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
از کرسی‌شعر تا کروناشعر

حجت‌الاسلام مصطفی محسنی زرندی مولف کتاب «ورد اسلام به ایران و شبهات پیشرو» در یادداشتی به شعرهایی که این روزها در راستای خانه‌نشینی مردم سروده می‌شود، اشاره کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) در قم- حجت‌الاسلام مصطفی محسنی زرندی: در گذشته که رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو -تا چه رسد به فضای مجازی بی در و پیکر- نبود، در شب‌های طولانی زمستان، مردم به خانه‌های یکدیگر و مخصوصا بزرگ فامیل می‌رفتند و در آنجا دور کرسی نشسته و اشعار فردوسی و سعدی و حافظ و.... می‌خوانند، اما به دلیل نبود ذوق شعر و شاعری در همه افراد، بسیاری وزن و قافیه را درست ادا نمی‌کردند. اضافه شد به این نوع شعر خواندن، شعرهایی که ساخته خودشان بود و بیشتر به مِعر شبیه بود تا شعر، و این گونه شب‌های طولانی زمستان را چنین سپری می‌کردند تا حوصله‌ها سر نرود.

بعدها به هر شعر بی‌محتوا یا سَبُکی، «کرسی‌شعر» اطلاق شد. به دلیل استعمال بیش از حد واژه‌ کرسی‌شعر توسط عوام، این کلمه به لفظ مستهجنی تبدیل شد که امروزه بر سر زبان‌هاست. این لفظ مستجهن حتی شامل سخنان بی‌پایه و اساس هم شد و در قهوه‌خانه‌ها و کوی برزن مترادف لاطائلات، مزخرفات، حرف مفت، دری وری و چرند و پرند به کار می‌رود.

امروزه نیز که کرونا همه را خانه‌نشین کرده، عده‌ای به کروناشعرگویی افتاده‌اند. شعرهایی که امروزه برخی برای مطرح شدن می‌سرایند و در فضای مجازی دست به دست می‌شود، ثمره‌ خانه‌نشینی کرونایی است و لذا می‌توان به آن نام کروناشعر داد. برخی نیز که ذوق شعری ندارند، برای اینکه از مرحله عقب نماند به صفحات خود در اینستاگرام و توییتر شتافته تا کروناشعرهایی از نوع حرف مفت و دری وری بگویند که نوشته‌های فلان تاریخ شفاهی‌نگار، یا فلان بازیکن داماشی از این نوع است.

کسانی که مسئولیت صیانت از زبان فارسی را دارند به هوش باشند تا کروناشعر به لفظ مستهجن دیگر تبدیل نشود.
بعضی از این کرونا شعرها توسط اسلام ستیزان وارد فضای مجازی می‎شود. با هنگامی‌که همه اقشار از پزشک و پرستار و نیروهای نظامی و انتظامی و کارکنان شهرداری و روحانیون جهادگر و ... به فکر نجات جان هم‌نوعان خود هستند، اسلام‌ستیزان که جان هم نوع برایشان ارزشی ندارد، به دنبال دزدیدن اعتقادات و ایمان مردم هستند. اف بر این جانوارن دو پا!!!

دقت کنید:
تولیت حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌گوید که این حرم با رعایت نکات بهداشتی به روی مؤمنین باز است.
کروناشعرنویس‌ها گفتند: ای داد ای بیداد آخوندها جلوی علم ایستاده‌اند
هنگامی که آل‌سعود اعلام کرد موقتاً بیت‌الله را می‌بندند،
دزدان اعتقادات مردم گفتند: آهای مردم دیدید چی شد؟ دین در مقابل علم زانو زد!!!!!!
یاد داستان ملانصرالدین، پسر و خرش و حرف مردم افتادم.

متأسفانه رسانه‌های پربیننده در مقابل این گونه لجن‌پراکنی‌ها سکوت کرده‌اند و به دلیل مقابله با ویروس کرونا از ویروس ضد دینی که به صورت گسترده در حال نشر است، غافلند و در مقابل بمب باران اعتقادی مردم بی‌دفاع اقدام در خور توجهی انجام نمی‌دهند اگرچه خطاب به اسلام‌ستیزان می‌گوئیم:
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست   
عرض خود می بری و زحمت ما می داری

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    آفرین جالب بود
  • احمد ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    واقعا زیبا و به جا بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها