یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد نشر/ راهکارهایی برای خروج از بحران

مجید تیموری، در تحلیل وضعیت کتاب‌فروشی‌ها با شیوع ویروس کرونا به پیش‌بینی آینده و ضرورت‌های کاهش آسیب به این صنف پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مجید تمیوری، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشر چشمه: «وقتي فرايند كلی كسب‌وكار صنف نشر و كتابفروشی‌ها را ترسيم می‌كنيم، متوجه می‌شويم ذينفعان اصلی، هر كدام به سهم خود در مواجهه با بحران كرونا چه ميزان تاثيرگزاری و تاثير‌پذيری را می‌توانند متحمل شوند. در اين مقاله كوتاه درصدد يافتن و خلق ارزش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بوده‌ام كه براساس آن بتوانيم با آناليز دقيق تغييرات در اين فرايند، كنترل بهتری داشته باشیم.

هر چقدر اين فعاليت‌ها با برنامه‌ريزی بيشتری پيش برود، همه‌ بازيگران اصلي متقاعد می‌شوند كه تعامل بيشتر با همديگر، ما را درگير چرخه معيوب و تكراری و بی‌حاصل نمی‌كند؛ درنتيجه ما احاطه لازم برای اجرای صحيح هر فرايند را به دست می‌آوريم تا كارايی و اثربخشی تلاش‌ها، باعث بهبود و تضمين موفقیت‌هايمان شود. ما ناگزيريم در وضعيت كرونايی ظرفيت‌های جديدی برای تفكر و تحليل در اختيار بگيريم تا اين مسير را با رضايت نسبی همه‌ ذينفعان پشت سر بگذاريم، مشكلات و چالش‌ها را از زوایای متفاوتی بررسی و راهكارهای مناسب را كشف و خلق كنيم.


1- در دیاگرام الف فرايند كلی در حالت متعادل با جريان سالم اين چرخه را طی می‌كنيم. همه تلاش ما بايد معطوف به راهكارهای مناسب براي افزايش مشتری باشد. رونق اقتصادی در اين كسب وكار نيازمند همكاری همه‌ نهادهای مردمی، نهادهای صنفی، نهادهای خصوصی و فرهنگی و همچنين برنامه‌ريزی كوتاه‌مدت و بلندمدت در دولت است.
 
 
2- در دیاگرام دوم متوجه می‌شويم يک عامل خارجی‌(شيوع بيماری كرونا) وضعيت بحرانی را رقم زده است و به‌جز مشتريان وفادار، اكثر مشتری‌های بالقوه خود را از دست داده‌ايم و 50درصد مراوده مالی تحت شعاع قرار گرفته است.

تبعات اين وضعيت دامن ما را خواهد گرفت. تصور كنيد وضعيت كرونايی شش‌ماه طول بكشد؛ آنگاه موضوع اصلی در اين صنف فرسوده و ضعيف، نه عبور از بحران؛ بلكه فراتر از اين؛ يعنی بقا و سر پاماندن است. ما ناچار بايد تدابيري بينديشيم تا در تمام مناسبات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی توان واقعی ما مدنظر گرفته شود.

هشتاد درصد از صاحبان سرمايه در اين صنف، توان مالی و اقتدار مالی لازم برای رد شدن از ركود كامل شش‌ماه را نخواهند داشت؛ پس لازم است سريعا سياست‌های كوتاه مدتی را اجرا كنند. آن‌ها باید هزينه‌های جاری خود را پايين بياورند، توسعه را متوقف و مكانيسم توليد را كندتر كنند. پرسنل خود را به مرخصی بفرستند، شايد دست به تعديل نیرو بزنند و... قطعا اجراي سياست‌های پيش‌رو همراه با نارضايتی ذينفعان كسب و كار همراه خواهد شد.

در اين دیاگرام همه بازيگران تلاش می‌كنند راهكارهای مناسبی بيابند تا دسترسی به مشتری اوليه قطع نشود؛ راهکارهایی چون فروش تلفنی، فروش مجازی، اجرای سياست‌های بهداشتی بيشتر برای جلب مشتری و... در مورد پخش و نشر نيز بسته به سياست‌های موزعان و ناشران، اين مكانيسم دنبال خواهد شد.
 
 
3- در دیاگرام سوم به دليل اينكه حجم مبادلات مالی طرفين در اين فرايند محقق نشده است، بالطبع توان اجرای تعهدات مالی نيز تحت شعاع قرار خواهد گرفت، نارضايتي فراوانی پيش خواهد آمد و ادامه اين وضعيت در مناسبات كاری و رابطه كسب‌وكار اخلال ايجاد خواهد كرد.

مواجهه با ركود اقتصادی منجر به گرانی بيشتر براي توليد كتاب و غيره ... خواهد شد. پس تاثير منفی از انتهای اين فرايند به ابتداي اين فرايند سرايت خواهد كرد و تاثيرات منفی بيشتری براي كسب يا حفظ مشتری وجود خواهد داشت. اين چرخه متزلزل حفظ نيروی انسانی، مواجهه با موجرين براي پرداخت اجاره بها، تعهدات مالي كتابفروشی به پخش، تعدات مالی پخش به نشر و در نهايت تعهدات نشر به عوامل توليد و... منجر به ورشكستگی كامل صنف خواهد شد.
 
4- در دیاگرام چهارم تاثير عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازماني در اين فرايند را مورد بررسی قرار داده‌ام. اجرای تک‌تک اين عوامل می‌تواند آسيب كمتری را متوجه ذينفعان اين صنف كند.

الف:
اجرای سياست‌های كوتاه‌مدت درون سازماني همه ذينغعان در اين فرايند(در دیاگرام دوم به آن اشاره شد).
تعامل بيشتر با همديگر برای گذر از بحران.
اجرای بخشي از تعهدات مالی في‌مابين و فرصت دادن براي بازپرداخت بدهی در اين فرايند.
اجرای سياست‌های تبليغی مناسب برای پوشش همديگر.
اجراي توصيه‌های بهداشتی و تشويق مشتريان برای حضور.

ب:
اجرای سياست‌های صنفی در اتحاديه با ايجاد تعامل بيشتر در اين موقعيت حساس.
تشكيل کارگروه مشورتی بحران.
تشكيل گارگروه حل اختلاف درون صنفی.
تشكيل نهادهای مشورتی بين كتابفروشی-نشر-پخش.
تشكيل نهادهايی براي پيگيری و حمايت مالي در مقابل وزارت ارشاد و بانک‌ها.
تشكيل گروه‌های تبليغاتي براي تشويق مردم برای حمايت از كتاب.
 
ج:
اجرای سياست‌های حمايتی وزارت ارشاد در اجرای تعامل و هماهنگی براي تسريع بسته‌های حمايتی.
الزام اجرای نهادهای فرهنگی برای كمک به اين وضعيت.
الزام متوليان فرهنگی برای چانه‌زنی با نهادهای مالی و بانک‌ها.
الزام بازرسان فرهنگی براي در اختيار دادن مناسبات لازم برای گرفتن تسهيلات با بهره كمتر.
الزام نهاد فرهنگی دولتي و شهرداری‌ها و غيره برای تبليغات فرهنگی در كشور.
الزام متوليان فرهنگی برای تعامل تبليغات با ارباب جرايد و صدا و سيما و....

د: اجرای سياست‌های حمايت دولت با ديگر نها‌دها.
تسهيل روند گرفتن تسهيلات از بانک‌ها.
اجرای سياست‌های فرهنگی اثربخش در صدا و سيما.
نظارت به اجراي دقيق نهادهای فرهنگی براي اجرای بسته‌های حمايتی.
تعامل با قوه‌ قضاييه براي ايجاد مكانسيم حمايتی و مدیریت موارد قضايی در این شرایط، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما اگر صنف، نهادهای فرهنگی‌ كشور و دولت و ... در اين زمينه كار مهمی انجام ندهند آيا كتاب‌فروشان، ناشران و موزعان به تنهايی خواهند توانست از بحران كرونايی بيرون بيایند يا خير؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها