یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
داستانی که ترس کودکان از تاریکی و تنهایی را کاهش می‌دهد

فرزانه رحمانی، در کتاب «مهمان‌های وقت خواب» به کودکانی می‌پردازد که هنگام تاریکی و تنهایی دچار اضطراب و استرس می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کودکان غالبا دارای تخیلات قوی هستند مثلا می‌توانند با یک پروانه رنگی به دنیاهای دیگر سفر کنند یا سوار بر ابرها، تا دریاهای دور پارو بزنند. کودکان می‌توانند با یک موشک کاغذی، به فضا بروند یا با یک اسب بالدار پرواز کنند و همین تخیلات سبب می‌شود گاهی دچار استرس و ترس شوند.

برای اغلب ما در دوره کودکی پیش آمده که هنگام خواب یا قرار گرفتن در محیطی تاریک، دچار توهم‌ شده و تصور کرده‌ایم موجودات دیگری بi جز ما اعم از انسان یا حیوان در آن مکان حضور دارند و کم‌وبیش وحشت و اضطراب ناشی از این توهم را تجربه کرده‌ایم. همین مساله سبب می‌شود که اغلب کودکان از خوابیدن در اتاق خواب‌شان به تنهایی استقبال نکنند و با وحشت و اضطراب روبه‌رو شوند.
 
اما چگونه می‌توان به کودکان کمک کرد تا اضطراب کمتری از تاریکی و تنهایی داشته باشند. در این میان نوع برخورد با این مساله و رفتار بزرگترها اهمیت زیادی دارد. فرزانه رحمانی در کتاب «مهمان‌های وقت خواب» که با تصویرگری مژگان سعیدیان از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات مبتکران (میچکا) منتشر شده در قالب داستانی ساده به این موضوع پرداخته است.
 
نویسنده در این کتاب داستان کودک خردسالی را مطرح می‌کند که با این مشکل دست به گریبان است. او وقتی که برای خواب به اتاقش می‌رود با موجودات عجیبی مانند گرگ بنفش با کلاه بوقی، مار سفید با خال‌های ستاره‌ای و توپ سبز با دو تا چشم بزرگ و سیاه روبه‌رو می‌شود. و این اتفاق دقیقا وقتی می‌افتد که مامان چراغ اتاق را خاموش می‌کند و به اتاق خودش می‌رود.
 
کودک وحشت‌زده در این داستان مانند کودکان دیگری که در این شرایط قرار دارند، سعی می‌کند به اتاق مادرش برود و شب را آنجا سپری کند اما طبق معمول با مخالفت مادرش روبه‌رو می‌شود اما برخورد مادر در این شرایط برخوردی تدافعی نیست او نشان می‌دهد که اظهارات کودک مبنی بر وجود موجودات عجیب در اتاقش را باور کرده و کاملا طبیعی با این موضوع برخورد می‌کند و کودک را در حالتی قرار نمی‌دهد که احساس کند کسی حرف‌هایش را باور نمی‌کند و والدینش او را درک نمی‌کنند.
 
در واقع مادر با این کار با کودکش همراهی و هم‌دردی می‌کند و به او می‌گوید این‌ موجوات همان «مهمان‌های وقت خواب» نام دارند و او هم وقتی کودک بوده این مهمان‌ها را داشته است. کودک با شنیدن این حرف نه تنها آرام می‌شود و اضطراب و استرسش کاهش می‌یابد احساس نمی‌کند که دچار توهم یا بیماری ذهنی شده و سعی می‌کند برای این مساله راه حل منطقی پیدا کند.
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات مبتکران (میچکا)، کتاب «مهمان‌های وقت خواب» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان برای کودکان بالای سه‌سال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها