شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا رئیس‌دانا؛ مدیر انتشارات نگاه با ارسال یادداشتی به ایبنا، این سوال را که «چه انتظاری از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارید؟» یک سوال موسمی خوانده و در یک نگاه کلی، به بررسی مشکلات صنعت نشر در طول سال پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ما در مقام ناشر مطالبه‌های‌مان را بسیار تکرار کرده‌ایم. طرفینی که در حوزه‌ کتاب دعوی ارتقای فرهنگ را دارند، چنان درگیر نازل‌ترین چیزها هستند که صحبت کردن از آن‌ها کمی خنده‌دار است. 

حالا پاسخ به این پرسش(شما) که انتظار ما ناشرها از نمایشگاه کتاب سی‌و‌سوم چیست، سهل ممتنع است. ما می‌خواهیم هم روی پای خود بایستیم و هم در عرصه‌ای که به آن علاقه داریم، فعالیت کنیم. در این زمانه‌ سخت، ما درگیر ابتدایی‌ترین جنبه‌های نشر هستیم.

ما نمی‌دانیم کتابی را که چاپ می‌کنیم دچار چه سرنوشتی می‌شود. وضع کاغذ چگونه است و به کجا می‌رسد؟ خود کتاب مجوز می‌گیرد؟ به‌خوبی توزیع می‌شود؟ مردم استقبال می‌کنند؟ ناشران زرد چه بلایی بر سر کتاب می‌آورند و با چند درصد تخفیف در خود نمایشگاه کتاب می‌فروشند؟ و تازه بعد از این ماجراها آیا کتاب قاچاق می‌شود؟

تداوم وضعیت فروش غیرمجاز و قاچاق کتاب در طول کل سال، پرسش موسمی و فصلی شما را زیر سوال می‌برد. گویی همه چیز تبدیل به آئین شده؛ به‌نحوی‌که با نزدیک شدن به هر مناسبتی، با سوال‌های تکراری خودمان، پاسخ‌های تکراری دیگران را می‌شنویم و آن‌ها را در بخش‌ها و ستون‌های تکراری روزنامه‌ها و مجلات منتشر می‌کنیم.

در نهایت می‌خواهم بگویم کسی که دغدغه‌اش راستین است، تن به تکرار و پر کردن ستون خالی دیگران نمی‌دهد. سوال را از خودتان شروع کنید؛ کدام مطالبه را در شبکه‌های‌تان واقعا پیگیری کردید؟ اگر واقعا به دنبال ثبت مطالبات ناشران هستیم، کافی است چرخی در لابه‌لای روزنامه‌ها و... در طول سال بزنیم. تو «خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها