سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
روایت‌شناسی درام؛ از نظریه‌های روایت تا تحولات در درام ایرانی

«روایت‌شناسی درام، نگاهی روایت‌شناسانه به ادبیات نمایشی ایران»، تالیف و گردآوری پرستو محبی است که به تازگی منتشر شده و فرشته نوبخت نویسنده یادداشتی درباره آن نوشته و برای انتشار در اختیار ایبنا قرار داده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-فرشته نوبخت: کتاب «روایت‌شناسی درام»، بازاندیشی و پژوهشی در باب مفهوم روایت در متون نمایشی است. این کتاب از دو جنبه، حائز اهمیت است.
نخست آن‌که با تمرکز بر علم روایت‌شناسی که دانشی جدید و جدال‌برانگیز به‌شمار می‌آید کوشیده تا روابط میان روایت و درام را روشن کند و دیگر این‌که با موضوع قرار دادن متون نمایشی ایرانی، تلاش کرده پیوند میان این دانش نو با نمایش‌نامه‌نویسی در ایران را تبیین کند.

روایت‌شناسی با نظریه‌های تودورف، ژنت، بارت و ریکور از ادبیات آغاز و با نظریه‌پردازانی نظیر پرینس، فلودرنیک، چتمن و مانفرد یان به دیگر رسانه‌ها از جمله سینما و تئاتر گسترش پیدا کرد. پرستو محبی، نویسنده‌ کتاب روایت‌شناسی درام، با علم بر فقدان منابع در زمینه‌ روایت‌شناسی درام، ابتدا پیشینه‌ای از موضوع بحث در ادبیات روایی و نمایشی ارائه نموده و سپس با تمرکز بر متن نمایشنامه‌ها، سویه‌ها و جنبه‌های روایت‌شناسانه را مورد مطالعه و تحلیل قرار داده و به معرفی و شناخت مولفه‌ها و عناصر روایی در درام پرداخته، و در آخر این جنبه‌ها را بر روی آثار نمایشنامه‌نویسان ایرانی پیاده‌سازی و تحلیل کرده است.

یکی از سویه‌های مهمی که در این اثر به آن پرداخته شده مفهوم میمسیس و دایجتیک یا همان تقلید و نقل است که همواره محل مجادله میان متن ادبی و متن نمایشی بوده است. موضوع بسیار مهم و مغفول‌مانده‌ای که در کتاب حاضر بدان توجهات ارزشمندی شده، مسئله‌ زبان و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شگفت‌انگیز آن از منظر روایت‌شناسی درام است که با حرکت از سنت نقالی و داستان‌گویی نمایشی ایران به سوی نمایشنامه‌های مکتوب در دوره‌ معاصر صورت می‌پذیرد. این حرکت با بحث روایت‌های غیرطبیعی در درام به کمال رسیده و به تحولات بنیادین در روایت درام ایرانی از سنت نمایشی تا دوره‌ مدرن می‌پردازد. نویسنده در مقدمه‌ کتاب با ذکر دلائل تامل بر زبان خاص درام در روایتگری، «زبان روایی و ساختار درام ایرانی را کلام‌محور توصیف می‌نماید که از بدو شکل‌گیری تمایلی به وضوح روایتگرانه» داشته است. کتاب روایت‌شناسی درام، از این حیث که منظری نو و کم‌تر شناخته شده در حوزه‌ مطالعات درام ایرانی را طرح و تلاش کرده بدنه‌ روایت‌شناسی را به کلاف درام منتقل سازد برای ادیبان، پژوهشگران و دانشجویان تئاتر و ادبیات نمایشی در خور توجه خواهد بود. ضمن آن‌که با کلامی شیوا به طرح موضوع، تبیین ایده‌ و تحلیل و بررسی متون پرداخته است.

«روایت‌شناسی درام، نگاهی روایت‌شناسانه به ادبیات نمایشی ایران»، تالیف و گردآوری  پرستو محبی، هیات علمی دانشگاه، در 335 صفحه، با قیمت 60هزار تومان، از سوی نشر جام زرین منتشر و در دسترس قرار دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها