چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
در سال 1410 تعداد شاعران و نویسندگان از خریدان کتاب بیشتر خواهد شد

صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز به مناسب روز شعر و ادب فارسی یادداشت طنزی را در اختیار ایبنا قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-صابر قدیمی: کافی‌ست در نمایشگاه کتاب قدم بزنی تا ببینی به ازای هر ده خریدار کتاب، یک شاعر و یک ناشر وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود در سال 1410 تعداد شاعران و نویسندگان از خریدان کتاب بیشتر خواهد شد! در هر غرفه تعدادی مؤلف ایستاده‌اند که با نگاه‌شان دل آدم برای خریدن به رحم می‌آید و اگر نگاه جواب نداد، قطعاً عشوه و استایل خفن راه‌گشا خواهد بود. 

این روزها موجودات عجیبی می‌بینیم. از دوست هجده ساله‌ای که از تاخیر در چاپ کتاب بیستمش گلایه دارد تا فردی که کتاب اولش مجموعه شعر سی صفحه‌ای‌ست و کتاب دومش گزیده‌ی اشعار! 

هرچقدر قیمت کتاب دارد بالا می‌کشد، تیراژ دارد می‌کشد پایین و می‌رسد به تعداد خویشاوندان سببی و نسبی و خانواده رجبی. بعضی‌ها که میلیون‌ها تومان در جیب ناشران حامی شِر! ریخته‌اند و رفته‌رفته بالان دید‌ه‌شده‌اند، به مقام خودچاپی(ناشر-مولف) رسیده‌اند. سپس خودشان ناشربچه می‌شوند تا دیگران را هم بچاپند. زادالله چپاولهم!

روزگار غریبی‌ست نازنین. اگر روزی خواستید دایره المعارفی از فحش‌های ناموسی و بی‌ناموسی را داشته باشید، کافی‌ست کتاب یکی از سلبریتی‌های فرهیخته را نقد کنید و مثلا بگویید در هر پاراگراف داستان حضرتشان، بیشتر از تعداد کلمات، مشکلات دستوری و تالیفی و غلط‌های املایی دارد؛ آن وقت فداییان و فالوئرجاتشان شما را با بستگان و نواحی از خودتان آشنا می‌کنند که تا قبل از این نمی‌دانستید دارید! 
- مگه خودت چه ... هستی عقده‌ای؟ می‌خوای دیده‌ بشی بدبخت. 
- تقصیر اون... که ... نکرد و تو .....
-..... تو....... مادر..... پدر...... دختر خاله‌ی پدر......
-.............سگ.........
-............

این روزها همه‌چیزمان به همه‌چیزمان می‌آید و هر اتفاقی هم بیافتد چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌شود. زیرا دیگر چیزی از ارزش و فرهنگمان نمانده که بخواهد کم بشود.

دردا که هدر دادیم، آن دات گرامی را
تیغیم و نمی‌بریم، ابریم و نمی‌باریم...
زنده یاد منزوی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها