دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
صنعت چاپ به تقویت و توسعه نیاز دارد

تیراژ پایین، کیفیت نازل فرم و محتوای آثار در کنار نبود سیاست‌گذاری‌های منسجم و مشخص در این زمینه به‌علاوه قیمت بسیار بالای کاغذ در این برهه زمانی، صنعت چاپ را نیز با چالش‌هایی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال یادداشتی به ایبنا به مناسبت ۱۱ شهریور، روز ملی صنعت چاپ به دغدغه‌ها و موضوعات مرتبط با این صنعت در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. متن این یادداشت به شرح زیر است:

جایگاه صنعت چاپ در رفع موانع موجود
صنعت چاپ تنوع زیادی در زندگی روزمره مردم پیدا کرده است، از شیوه چاپ روی کاغذ فراتر رفته و به چاپ روی هولوگرام، چاپ بسته‌بندی، کارت‌های اعتباری و چاپ بر روی بسترهای گوناگون رسیده است. صنعت چاپ و نشر، صنعتی است که از لحاظ اقتصادی با گردش مالی بالا به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اثرگذار اقتصادی مطرح است. این صنعت هم در فضای صنایع و هم در حوزه محصولات و خدمات تأثیر قابل توجهی داشته است و امروز نه تنها یک مبحث اقتصادی است؛ بلکه در فضای بین‌المللی هم به عنوان صنعت مولد اقتصاد با ارزش‌افزوده بالا مطرح است.
 
تقویت بنیه‌های علمی و آموزشی و حمایت‌های مالی در حوزه صنعت چاپ می‌بایست از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که البته با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت، وزارت صنعت و اتاق اصناف نیز در سیاست‌گذاری سهیم هستند. این مقوله از آن دسته مواردی است که در آن کمک خود ناشران و فعالان این حوزه و هم شهروندان و فعالیت ایشان نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. ناشران و فعالان عرصه چاپ و کتاب، چون بیشترین تسلط را بر کمبودها و نقص‌های این حوزه دارند، بهتر از هر کسی می‌دانند که با چه روش‌هایی می‌توان این کمبودها را جبران و این عرصه را رونق داد. سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید رئیس‌جمهوری نیز تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدی‌گری دولت است؛ به عبارت دیگر دولت در حوزه نشر، وظیفه سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت را بر عهده دارد و مابقی امور تصدی‌گری نشر بر عهده ناشران و اتحادیه‌ها است. دولت باید در عمل، نه در شعار، به کاهش تصدی‌گری خود پایبند باشد و با تنظیم لوایح و قوانینی به صورت شفاف تصمیمات و طرح‌های خود، به‌خصوص اطلاعات مربوط‌ به یارانه‌های کاغذ و خرید کتاب را اعلام کند.
 
از آنجایی که تیراژها پایین است، کیفیت نازل فرم و محتوای آثار در کنار نبود سیاست‌گذاری‌های منسجم و مشخص در این زمینه، به‌علاوه قیمت بسیار بالای کاغذ در این برهه زمانی، صنعت چاپ را نیز با چالش‌هایی مواجه ساخته است و البته که برای تقویتش نیاز به برنامه‌ریزی و هم‌افزایی و طرح‌هایی برای تقویت و توسعه صنعت نشر کشور داریم تا حداقل همین میزان مخاطبان خود را از دست ندهد. به نظر می‌رسد ارائه برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت، همچون یارانه کتاب و اجرای طرح‌های موفقی مانند تخفیف‌های فصلی کتاب و حمایت مالی از ناشران و کتابفروشان و در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت از طریق تقویت کتابخانه‌های عمومی بتواند صنعت نشر را یاری رساند. اما در نهایت، بدون داشتن نقشه راهی مشخص و راهبردی منسجم دستیابی به موفقیت در عرصه نشر کمتر امکان تحقق دارد.
 
روز صنعت چاپ، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن این سرزمین پرگُهر است که نتیجۀ آن، عمری دویست ساله برای این صنعت و اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ ایران زمین است. به همین مناسبت این روز را به اهالی این صنعت تبریک گفته و برای ایشان آرزوی سلامت و موفقیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها