دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
تصویری از رویدادهای 3000 سال گذشته در «اگر ...»

دیوید جی اسمیت، در کتاب «اگر ...» به ارائه تصویری از سرگذشت زمین، کهکشان ما، سیاره‌ها و رویدادهای سه هزار سال گذشته می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-نیکا عسگری: اگر بخواهیم مقیاس‌ها را برای خودمان تصور کنیم چه می‌شود؟ مثلا من با 30 سال سن چطور می‌توانم تصوری از ابعاد یک سیاره داشته باشم؟ حتی برای من تصور ابعاد خورشید بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد. حالا بیایید تصور کنیم که می‌خواهیم برای کودک و نوجوان از ابعاد و نسبت‌ها حرف بزنیم. این کار بی‌شک طاقت فرسا و سخت خواهد بود.

دیوید جی اسمیت، نویسنده، استیو آدامز تصویرگر و فروغ فرجود، مترجم، توانسته‌اند در کتابی که تعداد سطرهایش در هر صفحه از این نوشته کمتر است ابعاد و اعداد و ارقام را برای گروه سنی کودک و نوجوان چنان به تصویر بکشند که این کار غیر ممکن به سادگی ممکن شود.

کتاب «اگر ...» در فهرستی با 18 موضوع با تصاویری ملموس از دنیای ما، می‌تواند تصویر درست‌تری از جهان و تاریخ زمین به کودکان و نوجوانان بدهد.

در توضیحات کتاب آمده: اگر سه و نیم میلیارد عمر زمین را به اندازه یک ساعت در نظر بگیریم دایناسورها در دقیقه 56 به وجود می‌آیند و سه دقیقه بعد از بین می‌روند.

حالا می‌خواهم گریز کوچکی به سر فصل‌های کتاب بزنیم تا بدانیم که واقعا با چه چیزهایی روبه‌رو خواهیم بود.

کهکشان ما: در این بخش از کتاب درباره کهکشان راه شیری، فواصل، اندازه خود کهکشان و اعداد مورد نیاز برای اندازه‌گیری فواصل آشنا خواهیم شد.

سیاره‌ها: در این بخش نویسنده و تصویر گر تلاش کرده‌اند تا ابعاد سیاره‌های منظومه ما را با ابعاد توپ‌ها که برای کودک و نوجوان ملموس‌تر است به تصویر بکشد.

سرگذشت زمین: با استفاده از ماه‌های سال، تصور گذشت زمان بر زمین به صورت ساده شده در اختیار کودک و نوجوان است.

حیات بر روی سیاره زمین: مدت زمان عمر زمین به یک ساعت تبدیل شده و هر آنچه در در این مدت اتفاق افتاده در یک ساعت گنجانده شده تا کودک و نوجوان راحت‌تر مدت زمان سه و نیم میلیارد سال را درک کند.

رویدادهای سه هزار سال گذشته: این سه هزار سال به یک ماه تبدیل شده تا بتوانیم راحت‌تر فاصله بین ظهور پدیده‌ها و یا انقراض‌شان را درک کنیم.

اختراعات در طول زمان: اختراعات انسان بر روی یک متر. ایده جذابی نیست؟

اختراعات هزار سال گذشته: هزار سال بر روی یک خط کش 30 سانتیمتری! اینکه ما کجای این خط کش هستیم شگفتی بزرگی برای کودک و نوجوان خواهد بود.

قاره‌ها: در این بخش نویسنده و تصویرگر به خود کتاب هم رحم نکرده‌اند و از همین صفحه برای نشان دادن ابعاد استفاده کرده‌اند!

و به همین صورت به موضوعات آب، گونه‌های موجودات زنده، پول، انرژی، امید به زندگی، جمعیت، غذا و ... پرداخته است.

این کتاب تنها 44 صفحه دارد و با توجه به صفحات گلاسه، قطع جذاب، تصاویر ساده و فونت خوانا و درشتی که دارد احساس خستگی به کودک و نوجوان نمی‌دهد و او به راحتی می‌تواند کتاب را در مدت زمان یک روز مطالعه کند.

دیوید جی اسمیت نویسنده این کتاب معلم و نویسنده کودکان است. او در 25 سال تدریسش ادبیات انگیسی جغرافی و اجتماعی تدریس کرده است. او در 24 آوریل به دنیا آمده و برای متد تدریسش برای کشیدن ذهنی نقشه به نوجوانان کلاس هفتمی تقدیر شده است.

کتاب «اگر ...» از سوی انتشارات فاطمی با قیمت 12500تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها