سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
انگار نه انگار «ادبیات کودک» یک روز رسمی در تقویم ملی ماست

مرتضی حاتمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، معتقد است سال‌ها از نامگذاری 18 تیرماه به عنوان روز ملی ادبیات کودک می‌گذرد اما اتفاق تازه‌ای در این حوزه رخ نداده است و انگار نه انگار که این روز، مناسبتی در تقویم ملی ماست، او در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مرتضی حاتمی: ۱۸تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است. روزی که مقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸. مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان ۱۸تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دارفانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد. به همین خاطر ۱۸ تیر را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نام گذاری کرده‌اند.
 
این که در تقویم ملی، روزی را به نام روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری کرده‌اند، اتفاق خوب و ارزشمندی است و نشان از اهمیت این روز دارد و نگاه‌های کنجکاو به سمت و سوی زنده‌یاد مهدی آذریزدی و کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌رود.
 
روز ادبیات کودک و نوجوان که با فوت آقای آذریزدی شکل گرفته، همه با آثار و تلاش‌های او در حوزه بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کلاسیک برای کودکان و نوجوانان آشنا هستند، اما نکته اساسی آن که همه اهالی قلم و نویسندگان و ... به این روز چشم دوخته‌اند که چه اتفاق تازه و قابل توجهی خواهد افتاد. چند سالی است که  این روز هم می‌گذرد و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. انگار نه انگار که این روز، روزی دیگر در تقویم ملی ماست و ادبیات کودک و نوجوان دارای روزی رسمی در تقویم ملی هستند.
 
بهتر است که برنامه‌هایی کلان، هدفمند و با بهره‌گیری از خردجمعی نویسندگان و شاعران و مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان در این روز شکل گیرد و جریانی تازه و خلاق و مؤثر مدیریت شود. زیرا قابلیت‌ها و پتانسیل‌های غنی برای ارائه وجود دارد. در این روز ملی همه فارغ از دغدغه‌های شخصی و فردی، با همکاری و تعامل در رشد و بالندگی و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان تلاتش شود و این که تنها توجه به رشد و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان را تنها در روز ۱۸ تیر خلاصه نشود و در طول سال برای ارتقای این ادبیات همت و برنامه‌ریزی انجام شود و آخر آن که دغدغه‌های صنفی و معیشتی اهالی قلم در این حوزه را هم مورد توجه قرارگیرد.
 
خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در معرفی این روز و شخصیت نویسندگان و مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان و شخص زنده یاد مهدی آذریزدی تلاش‌های خوب و مؤثری داشته‌اند و امیدوارم سایر نهادهای فرهنگی دولتی و خصوصی نیز در این امر همت و تلاش داشته باشند و به قدر وسع و توان بکوشند.
 
فراموش نکنیم که تقویت انگیزه‌های مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان در تولید آثار فاخر و توجه به حقوق معنوی و مادی آنان، رابطه‌ای مستقیم و تأثیرگذار در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب دارد و همین علاقه‌مندی موجب بالارفتن سرانه مطالعه در جامعه می‌شود و مخاطبان کتاب‌های کودکان و نوجوان مخاطبان آینده ادبیات بزرگسال خواهند بود و همین رفتار فرهنگی، موجب اعتلا و بالندگی فرهنگ عمومی جامعه خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها