جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کتاب ارزش و اعتبار لازم در جامعه را ندارد

در شرایطی که اقتصاد خانواده به سختی جواب‌گویی معیشت روزانه است، اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود کالای فرهنگی و کتاب است که این موضوع برای هر جامعه یک زنگ خطر و آسیب جدی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فاطمه ذوالقدر؛ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی همزمان با عید نوروز با ارسال یادداشتی به ایبنا به نقش مطالعه و کتاب در دانایی و هوشیاری مردم جامعه، همچنان لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی در این حوزه پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

کتاب از کلیدی ترین ابزارهای فرهنگ ساز در جوامع به حساب می‌آید، نقش بی‌بدیلی در طول تاریخ در پیشرفت و تعالی و توسعه جوامع انسانی داشته و مجموعه‌ای از آموخته‌ها، اندیشه‌ها، عقاید و باورها، آزمون‌ها و خطاها و تجارب بشر در طول اعصار و در اقصی نقاط جهان با ظرفیت‌ها و شرایط مختلف را همانند گنجینه‌ای بی‌مانند به انسان در دنیای امروز ارائه می‌کند تا به‌دور از چرخه تکرار و دور باطل و عبث، گام در جهت ترقی و ارتقای آگاهی و دانش و تسلط و استیلای هرچه بیشتر بر طبیعت و بر سرنوشت خویش داشته باشد. فرهنگ کتابخوانی فرصتی را ایجاد می‌کند که به این جسم بی‌جان، روح و جان بخشیده شود و عنصر بصیرت و دانایی و هوشیاری را بر کالبد جامعه برای رهایی و دوری از جهل و ناآگاهی و تاریکی ها می‌دمد.

بر این اساس نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و گسترش آن در سطح جامعه به عنوان مسیر و بستری که ما را در توسعه و پیوست با ساختار جامعه درونی و بیرونی همراه می‌کند، یک ضرورت و الزام برای جامعه است. شکل‌گیری فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه موضوعی است که باید از کودکی و در فرایند آموزشی و تربیتی کودکان قرار بگیرد تا به عنوان یک عنصر جدای ناپذیر از زندگی فرد شود.

اما علی‌رغم تلاش‌های که در قالب برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها صورت پذیرفته به دلیل شرایط جامعه و نبود فرهنگ متناسب با کتابخوانی عدم تخصیص منابع اعتباری کافی آنگونه که باید و شاید موضوع ارتباط با کتاب و کتابخوانی نتوانسته ارزش و اعتبار خود را داشته باشد و در شرایطی که اقتصاد خانواده به سختی جواب‌گویی معیشت و امرار معاش روزانه است، اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود کالای فرهنگی و کتاب است که این موضوع برای هر جامعه یک زنگ خطر و آسیب جدی است چرا که فاصله گرفتن از کتاب  و آموزه‌های آن حرکت به طرف تاریکی و آزمون و خطا را افزایش خواهد داد و در ضعف دانشی و اطلاعاتی مشکلات جامعه و کشور ریشه‌دار خواهد شد.

یقیناً بسیاری از نابسامانی‌های حال حاضر در جوامع را می‌توان در سایه افزایش سرانه مطالعه تا حد بسیاری مدیریت نمود و باید پذیرفت که نباید برای تحول در هر عرصه صرفاً چشم به عامل بیرونی و نقش دولت‌ها داشت بلکه بسیاری از اقدامات را خانواده‌ها باید به صورت خودجوش و پویا در درون خویش ایجاد نمایند و آنگاه نقش تکمیل کننده را دولت و نهادهای آموزشی و فرهنگی عهده‌دار باشند.

افزایش سرانه مطالعه و انس و الفت با کتاب بهتر است از کودکی و در کانون خانواده شکل بگیرد چرا که خانواده به عنوان اولین نهادی است که جامعه‌پذیری و فرایند آموزش را کودکان در آن تجربه می‌کنند و این مسئولیت مهم بیش از هرشخص یا نهادی برعهده خانواده‌ها است.

البته ناگفته نماند تهیه خوراک اطلاعاتی مناسب و کتاب‌های مفید برعهده نویسندگان و اهل قلم است تا متناسب با نیازهای جامعه و تحولات موجود در عرصه فرهنگ و تکنولوژی و آموزش و سبک زندگی و خواست‌ها و مطالبات مخاطبین کتاب‌های متنوعی را تدوین کنند. کتاب‌های آنلاین و نسخه‌های کتاب‌های صوتی و نرم افزاری، در شرایط امروز که تکنولوژی به شدت با سبک زندگی عجین شده است می‌تواند رابطه تکنولوژی با کتابخوانی را عمیق‌تر کرد و نقش رسانه‌ها در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. یقیناً رسانه‌ها با توجه به ضریب نفوذی که در سطح کشور دارا هستند در تدوین و ترویج برنامه‌های مرتبط با موضوع کتاب و کتابخوانی می‌توانند بسیار موثر و مفید واقع باشند.

در این میان هم‌زمان با عید نوروز این نوید را به مردم می‌دهم که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اهمیتی که موضوع کتاب و کتابخوانی‌دار است، تلاش بر آن قرار گرفت که حداکثر اعتبار مورد نیاز کتابخانه‌ها را تأمین کنیم و زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای تداوم فعالیت کتابخانه و ارتقای دسترسی مخاطبان به کتاب را رقم زنیم که خوشبختانه افزایش اعتبار قابل توجهی برای روزآمدسازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی به میزان 234هزار میلیون ریال مصوب شد که انتظار داریم با تخصیص به موقع آن، برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های این حوزه به نحو جامع و متناسب با نیاز جامعه ارائه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها