شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
حسینی‌پور: رگ حیات فصلنامه نقد کتاب هرگز گسسته نشده است

نیکنام حسینی‌پور، مدیرمسئول فصلنامه‌های نقد کتاب در ابتدای نشریه «نقد کتاب کودک و نوجوان» یادداشتی در زمینه حمایت موسسه خانه کتاب از فصلنامه‌های نقد کتاب منتشر کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نیکنام حسینی‌پور: «نهال «فصلنامه نقد کتاب» سال1376 به همت مؤسسه خانه کتاب و جمعی از فرهیختگان و فرهنگ‌دوستان نشانده شد و با تلاش عالمان، منتقدان و ادیبان بالید و دیری است که ثمرات آن گاه به شمایل ماهنامه و گاه به شمایل فصلنامه، در دسترس شیفتگان کتاب قرار گرفته است.
 
خانه کتاب مفتخر است که با یاری اهل ادب و فضیلت، بیش از بیست سال این درخت مبارک را از گزند و آسیب زمانه دور داشته و مجموعه‌ای ارزشمند از تحقیقات ماندگار در حوزه کتاب را در حافظه تاریخ ایران و جهان ضبط نموده و میراثی گرانبها برای نسل آینده بر جای گذاشته است.
 
بدیهی است این نشریه صاحب نام و دیرآشنای اهالی فرهنگ و ادب، بارها دستخوش تغییرات و تحولاتی شده که در تاریخ مطبوعات جای شگفتی ندارد، اما هرگز رگ حیات آن گسسته نشده و نفس‌هایش گرچه بارها به شماره افتاده اما بازنایستاده است.
 
«فصلنامه نقد کتاب» در طول عمر خود به دنبال دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریتی شاهد فراز و فرود فراوان بوده و بارها در روش، محتوا، زمان انتشار و یا عنوان آن تغییراتی ایجاد شده اما بنای مسئولان فرهنگی به‌ویژه مدیران خانه کتاب، هرگز بر عدم انتشار این نشریه نبوده چراکه از اهداف بنیانگذاری آن اطلاع رسانی و نقد و معرفی کتاب و کمک به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور است که خود از سنگ بناهای فعالیت خانه کتاب است.
 
نشریات خانه کتاب نیز به دلایل گوناگون همچون دیگر نشریات گاه در معرض تغییر و تحول بوده است. وقفه‌های کوتاهِ چندماهه در انتشار فصلنامه، تغییراتی که در نام نشریه رخ داده، همگامی آن با موضوعات دیگر، تغییر سردبیران گرانقدر، تحول در خط‌مشی نشریه و چاپ آن به شکل ماهنامه یا فصلنامه، به ضرورت و در موقعیت‌های خاص پیش آمده اما انتشار آن هیچ‌گاه متوقف نشده است.
 
این فصلنامه بر سعی وافر تمامی سردبیران و همکاران پیشین نشریه و نویسندگانی که در طی سال‌های متمادی با آن همکاری داشته‌اند؛ ارج می‌نهد و به یاری خداوند متعال، در این هنگام نیز همچون گذشته با هدف معرفی و نقد تازه‌های کتاب در ایران و دیگر کشورها منتشر می‌شود.
 
مؤسسه خانه کتاب تلاش می‌کند با نگاهی هم‌دلانه و حامیانه و با انتشار مقالات منتقدانه، به بالابردن سطح علمی کتاب‌ها در موضوعات گوناگون یاری رساند و یارای مخاطبان در برگزیدن برترین آثار باشد. همچنین نویسندگان را بیش از پیش با نقاط قوت و ضعف آثار خویش آشنا سازد. امید که این فصلنامه در راه بی انتهای پیشرو، گامی استوار در عرصه نقد بردارد، غبار از چهره فضای نقادی بروبد و با هوایی تازه بر شوق و شور اهل علم و ادب و هنر بیافزاید.»

هفدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه بهار 1397 از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب منتشر شده است. علاقه‌مندان جهت دسترسی به نسخه پی دی اف این نشریه می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها