سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
​سیره حضرت معصومه (س) در آینه روایات معصومین (ع)

مهدی تجلیل؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه علوم قرآن و حدیث به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س)، در یادداشتی کوتاه به گوشه‌هایی از سیره آن حضرت در روایات معصومین (ع) اشاره کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مهدی تجلیل: حضرت معصومه (س) که ملقب به کریمه اهل‌بیت است، در طهارت نفس و پاکدامنی، شأن و مقامی والا داشت. برخورداری از اخلاق حسنه و آراستگی به صفاتی چون متانت، صبر و استقامت از دلایل فخامت و عظمت شخصیت آن حضرت سلام‌الله علیها است.

در اینجا به بیان سه روایت از معصومان درخصوص سیره آن حضرت می‌پردازیم.

الف- امام صادق علیه‌السلام در زمانی که هنوز مادر امام موسى بن جعفر علیه‌السلام به ایشان باردار نشده بودند، مى‌فرمايد: «خدا داراى حرمى است که آن مکه است و پيامبرش هم حرمى دارد که مدينه است و اميرمؤمنين هم حرمى دارد که کوفه است و ما هم داراى حرمى هستيم که قم است و به‌زودى بانويى از فرزند من آن‌جا دفن مى‌شود که نامش فاطمه است. هرکسى او را زيارت کند بهشت بر او واجب مى‌شود.» (بحار الانوار ج57؛ 216 )
 
ب-امام رضا علیه‌السلام نیز در مورد زیارت بارگاه خواهرشان می‌فرمايند: «هرکس او (حضرت فاطمه معصومه) را زيارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد.» (همان ج 48 صص 316 و 317 )
 
ج- امام جواد علیه‌السلام نیز درباره عمه خود مى‌فرمايند: «کسى که آرامگاه عمه‌ام را در قم زيارت کند، پاداش او بهشت است.» (همان ؛ج 99 ؛ 265 )
 
حضرت فاطمه‌ معصومه سلام‌الله‌ علیها، علاوه بر شأن و منزلت والایی که نزد امامان و مردم داشتند، خود راوی حدیث بودند. چنان‌چه در کتاب پرارج «الغدیر»، به روایتی که در سلسله راویان آن نام ایشان نیز هست، اشاره شده، یا در ذیل  احادیثی نام حضرت معصومه سلام‌الله‌ علیها نیز ذکر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها