دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
درهم‌آمیختگی فانتزی و جادو در «جادوی هزار پرنده»

رمان «جادوی هزار پرنده» نوشته علی‌اکبر کرمانی‌نژاد اخیراً وارد بازار نشر شده است. این رمان نوجوان، داستانی فانتزی است که ماجراهای آن در دل کویر اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، «جادوی هزار پرنده» در گونه فانتزی نوشته شده و در نگارش آن، از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی استفاده شده است. فرزانه آقاپور، نویسنده و استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، در یادداشتی که آن را برای انتشار در اختیار ایبنا قرار داده است، به این کتاب پرداخته است. این یادداشت در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

جادویی که بر هزار پرنده کارگر شد!

کریم، کهره‌چران (بزغاله‌چران) آبادی تنها و بی‌پناه، وقتی دنبال بز گریزپای گله‌اش می‌گشت، با هجوم پرنده‌هایی غول‌پیکر و سیاه مواجه می‌شود که آرامش اهالی را به هم می‌ریزند و خسارت و ویرانی به بار می‌آورند. او به‌زحمت و با راهنمایی و یاری بزی عجیب جان به در می‌برد. شخصیت نوجوان رمان، به دنبال آن بز وارد دنیایی ماورایی می‌شود و در وادی‌های شناخت خویش پیش می‌رود. او به بهشتی خشکیده پا می‌گذارد که اسیر جادو از آب و آبادانی جا مانده است و دیر یا زودی است که در آن، جنگی بر سر آب درگیرد...

علی اکبرکرمانی‌نژاد، فانتزی جادویی پرکشش و جذابی را آفریده است که از چند رو، در نوع خود و در میان آثار نوجوان ایرانی بی‌همتاست؛ فضای رمان به رغم اغلب فانتزی‌های ایرانی که از فضای فانتزی‌های غربی مایه می‌گیرند، به فضای روستایی با ویژگی‌های بومی متمایل است و تخیلی شگفت، سرشار و پیش‌بینی‌ناپذیر دارد.

بن‌مایه‌های اسطوره‌ای نیز جابه‌جا در طول روایت به کار گرفته شده‌اند و باورهای مردم و فرهنگ عامه، نوجوانان را به دنیایی متفاوت و نو فرامی‌خوانند. عنصرهای فانتزی نخست به دنیای واقعی راه می‌یابند و سپس قهرمان را به دنیایی دیگر با ویژگی‌های جادویی هدایت می‌کنند.

مسأله کمبود آب و جنگ بر سر آن که به باور صاحب‌نظران می‌تواند علت جنگ جهانی آینده باشد، در این کتاب بسیار برجسته شده است و نویسنده، توجه مخاطبان نوجوان را به بحران محیط‌زیستی خشک‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی و قنات‌ها جلب می‌کند.

نوجوان کنشگر با ابزار مهرورزی، دانایی و موسیقی برای بازگردانی صلح با جادوی تاریک مبارزه می‌کند. این رمانِ محیط‌زیستی با رویکردی صلح‌آمیز و به دور از ترویج خشونت، رشد و شدن و دیگردوستی را دستمایه قرار می‌دهد. کریم، قهرمان داستان دشواری‌ها را به‌خاطر آسودگی دیگران می‌پذیرد و دیگری‌های گوناگون را برای رسیدن به هدفی مشترک بسیج می‌کند.

این رمان نوجوان در کشاکش حادثه‌های پیاپی و تعلیقی نفس‌گیر، بسیار خوش‌خوان است و لذت و آموزش را در پیوندی گفت‌و‌گویی، توامان به خواننده عرضه می‌کند.

«جادوی هزار پرنده» در سال 1394 در میان سیزده رمان برگزیده جایزه پرنده آبی قرار گرفت. رمان «جادوی هزار پرنده» اما حال و هوایی متفاوت دارد. داستانی فانتزی که در کویر اتفاق می‌افتد. «علی اکبر کرمانی‌نژاد» نویسنده این کتاب از جادوگری می‌نویسد که آب‌های زیرزمینی را در جایی جمع کرده و خشکسالی به وجود آورده است. اما قهرمان نوجوان داستان به جنگ جادوگر می‌رود و در این بین اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. «جادوی هزار پرنده» در گونه فانتزی نوشته شده و از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی هم در نگارش آن استفاده شده است.
 
یادآوری می‌شود، از صاحب همین قلم در عرصه ادبیات نوجوان، دو رمان فانتزی دیگر به نام‌های «دشت متلاطم» و «قصر جادو»، به‌زودی توسط انتشارات محراب قلم منتشر خواهد شد. دو اثر «لولی خنده‌فروش» و «گاچوی پوشالی» نیز در سال 1397 از کرمانی‌نژاد منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها