چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
ذهن خیال‌پرداز ذبیح‌الله منصوری و رمانی درباره امام حسین(ع)

رمان تاریخی «امام حسین (ع) و ایران» از آن دست کتاب‌هایی است که با گذشت سال‌های سال از انتشار آن همچنان می‌فروشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_شهاب دارابیان: ذبیح‌الله منصوری هم از آن نام‌های عجیب و غریب یک قرن گذشته تاریخ و ادبیات ایران است که نام او در هر کتابی با حاشیه‌هایی همراه است. شاید یکی از حاشیه‌های این فرد علم کردن یک نام آلمانی به نام «کورت فریشلر» باشد که منصوری به تخیل خودش چند کتاب مثل «امام حسین (ع) و ایران» و «عاشیه بعد از پیغمبر» را از او ترجمه کرده است.

نویسنده‌ای که نه کسی می‌داند که بود، از کجا آمد و آخر عاقبت او چه شد. حتی هیچ کس نسخه آلمانی کتاب‌های او را هم پیدا نکرد. اساسا در ترجمه‌های منصوری حتی اگر از نسخه‌های اصل و افراد حقیقی هم باشند نمی‌توان تکیه بر اعلام‌، نام‌ها و روایت داستان داشت. خصوصا در مورد این دو کتاب که نویسنده آن Karl Frischler به کلی خیالی است. آقای کورت فریشلر، نویسنده خیالی این کتاب، با عنوان مورخ و مستشرق مشهور نام می‌برد در حالی که نه تنها در هیچ سایت آلمانی و یا انگلیسی حتی یک خط بیو گرافی در مورد این شخص وجود ندارد، بلکه باید اعتراف کرد که هیچ کتاب آلمانی تحت عنوان «Imam Hussein und Iran»  که منصوری اشاره کرده، نوشته نشده است . حالا چه کسی این کتاب را نوشته و چه دستی در کار است فقط خدا می‌داند.

شاید عده‌ای این کتاب را یک داستان یا کتاب تاریخی بدانند اما من به جرات می‌توانم بگویم که این کتاب یک رمان است و در میان تقسیم‌بندی‌های رمان جزو رمان‌های تاریخی و در شاخه تاریخی در زیرمجموعه تخیلی قرار می‌گیرد؛ چراکه در یک کتاب تاریخی وجود منابع معروف و معتبر از واجبات است، اما بیشتر مطالب تاریخی این کتاب بدون مأخذ است و منبعی هم که ذکر شده قابل اعتماد نیست.
 
او در جایی از این کتاب در مورد علاقه ايرانيان و حمايت آنها از امام حسين (ع) به نقل از ابو‌علي سيمجور ذکر می‌کند که «عده‌ای از ايرانيان کوفه به سوی قادسيه رفتند و به کربلا رسيدند‌ و خود را به امام حسين (ع) رساندند. امام حسين (ع) گفت: پس بدانيد که من و کسانی که نسبت به من وفا دارند فردا به قتل خواهيم رسيد و شما از راهی که آمده‌ايد برگرديد تا کشته نشويد... ايرانی‌ها گفتند: کشته شدن در راه تو برای ما سعادت است.»
 
در اين کتاب به شرکت (20 تا 30) ايرانی در کربلا و شهادت آنها در کربلا اشاره شده است اما اینکه این موضوع چقدر صحت دارد موضوعی است که تایید نشده است. منصوری یا فریشلر در این کتاب معتقد است که به دلیل تنفر اعراب از ایرانی‌ها این موضوع در تاریخ درج نشده است.
 
در این کتاب مولف بیشتر مطالب را بدون منبع ذکر است اما آنجایی هم که منبع آورده اغلب از کتب اهل سنت استفاده کرده است و به ماخذ مهم شیعه کمتر دسترسی داشته بنابراین گاهی نظریات ناقص و ناصوابی را نیز عنوان کرده است. به هرحال ‌می‌توان گفت کتاب حاضر برای اغلب مسلمانان به‌خصوص شیعیان می‌تواند قابل استفاده باشد.
 
30 چاپ نخست این کتاب در انتشارات «جاویدان»‌ منتشر شده و 12 چاپ نیز در «بدرقه جاویدان» به بازار عرضه شده است که نشان از علاقه مخاطبان ایرانی به این کتاب دارد.
 
چاپ آخر این کتاب در 565 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به بهای 50 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    ای کاش عموم ایرانیان از محتوای این مطلب آگاه می شدند.
    • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      ای کاش تو اگاه می شدی نه ایرانان .ای کاش امثال تو پی به حقیقت و برده انرا کتمان میکنید از خدا می ترسیدید . اگاه می شدید
  • اسداله مومبینی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    سلام.من این کتاب رو مطالعه کردم و مطالب آن منطبق با خیلی از منابع روایی بود.اما یک نکته ممتاز هم داشت که بسیار واقع بینانه مسائل را‌ مورد بررسی قرار داد. اما متاسفانه خودی ها بسیار اغراق کرده و احساسی گفتند و نوشتند که باعث تحریف وقایع عاشوری شده ست.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    واقعا متاسفم برای این مملکت که سایت و تریبونهایش باید دست بی سوادهایی همچون نویسنده محترم این مطلب باشد!!! از بی سوادی ایشان متاسف نیستم چون عادی و معمولی این روزهاست و اما در مورد کورت فیشلر باید بگویم اینکه کسی به دلیل بی سوادی و کم سوادی اسم نویسنده ای را نشنیده باشد دال بر عدم وجود آن نیست : https://www.paperbackswap.com/Kurt-Frischler/author/ با ماجعه به این آدرس لیست کتابها و بیوگرافی وی را خواهید دید
    • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      دوست عزیز چرا اینقدر جوش اوردی؟ مگر شما وکیل وصی نویسنده، مترجم یا هر فرد دیگری هستی که توی این مقاله ازش صحبت شده؟ این مقاله با دلایل خودش موضوعی را مطرح کرده اگر شما هم دلیلی داری ارائه بده تا بشه گفتگو کرد و منتقدانه حرف زد. این که شما از همان اول همه را متهم کنی که چیزی درست نمیشه. لاقل باید یاد بگیریم با هم حرف بزنیم. ضمناً‌آدرسی که شما دادین هم هیچ دلیل موجهی بر این که اون نویسنده همین کتاب مذکور را نوشته نمیتونه باشه، چون فقط همنام هستن و ایشون تا همین اواخر هم کتاب می‌نوشتن که تقریباً بعیده نویشنده مورد نظر مقاله باشه. پیروز باشید
    • فرناز ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      کاربر محترم کورت فریشلر روزنامه نگار و رمان نویس بوده کتاب عایشه همسر محبوب محمد رو هم نوشته ولی کتابی تحت عنوان امام حسین و ایران نداره. و این کتای صرفا زاییده تخیلات آقای منصوری هست. ایشون به هیچ عنوان مستشرق نبودند فقط به خاطر شغل روزنامه نگاری به برخی از کشورها به عنوان خبرنگار سفر کردند. کتاب عایشه ایشون رو هم خوندم آقای منصوری خیلی به مطالب اصلی اضافه کردند و شروع کردن به داستان سرایی خیلی از مطالب عوض شده و به نفع اسلام و پیامبر نوشته شده در صورتی که در اصل مطلب این طور نیست. تمام رویدادها بدون سند و مدرک نگاشته شده و صرفا یه رمانه. ولی کتاب Imam Hossein und Iran اصلا نوشته نشده. هر نقل قولی هم از این کتاب در نت هست از کتاب اقای منصوری هست. نوشته اصلی موجود نیست.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    نوشته مغرضانه و بدون پایه اساس این مقاله دقیقا خود گویای اهمیت اون دو کتاب هست، من عایشه بعد از پیغمبر را خواندم و بسبار جالب و آموزنده بود، متاسفم برای نویسنده این مقاله بسیار چیپ و بدون منبع
    • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      نه که کتاب عایشه بعد از پیغمبر منبع درست حسابی داره! بنده خدا مادر عایشه قبل از تولد عایشه یه پسر داشته و بعد از فوت شوهر با ابوبکر ازدواج می کنه بعد چطوری اولین زایمانش عایشه بوده!!1 فقط این نیست خیلی خالی بندی داره تا دلت بخواد انوقت شما به این کتاب استناد می کنید!!! این ترجمه حتی با متن اصلی خیلی تفاوت داره من متن اصلی رو خوندم.اونی که چیپ و بدون منبع هست این کتابه حتی یهمنبع همدر کتاب اصلی ذکر نشده. خودشم پشت جلد نوشته یک رمان درباره همسر محبوب محمد و جهان اسلام.
  • فرناز ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    من در وبلاگ بیان مطلبی در همین مورد نوشتم آدرس قبلی وبم farnaz67.blog.ir بود که عوضش کردم و این آدرس مسدود شده مطلب فوق تحت عنوان " کتاب امام حسین و ایران و مستشرقی دروغین به نام کورت فریشلر " رو می تونید در آدرس فعلی وبم http://artandliterature.blog.ir/1399/04/09 ببینید این لینک رو باید در نوار آدرس وارد کنید تا مطلب فوق نمایش داده بشه هر سوالی هم هست با سند و مدرک پاسخ داده میشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها