جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
دمیرچی گنجینه‌ای برای تاریخ چاپ ایران بود

​اسمعیل دمیرچی؛ پیشکسوت صنعت چاپ و دائره‌المعارف صنعت چاپ در اهالی قبیله چاپ بود، گنجینه‌ای برای تاریخ چاپ ایرن که اکنون فقدان نبودنش برای این صنعت بسیار است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد ابوالحسنی؛ رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران با ارسال یادداشتی برای ایبنا به شرح فعالیت‌ها و خدمات زنده‌یاد اسماعیل دمیرچی پرداخت، متن این یادداشت به شرح زیر است؛
 
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

ضایعه درگذشت همکار پیشکسوت صنعت چاپ جناب آقای  دميرچي،  را از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم، خداوند متعال روح پاکش را با مولایش علی (ع) محشور نماید و به بازماندگان صبر جزیل عنایت فرماید.

دمیرچی؛ بزرگمردی نیک‌خوی، متواضع و متین و اخلاق‌مدار بود که سرمشق نیک اندیشی، یادگار همیشگی و فراموش نشدنی اوست. هر چند گردن نهادن به فرمان حق اجتناب ناپذیر است اما فقدان نبودش سنگینی باری سترگ را بر دوش می‌نمایاند.

اسمعیل دمیرچی؛ پیشکسوت صنعت چاپ و دائره‌المعارف صنعت چاپ در اهالی قبیله چاپ بود، گنجینه‌ای برای تاریخ چاپ ایرن که اکنون فقدان نبودنش برای این صنعت بسیار گران تمام می‌شود.
 
اسمعيل دميرچي؛ استاد چاپ و نشر بود و کار خود را در در چاپخانه‌هاي مختلف، از جمله چاپخانه‌هاي علمي، تابان، بانك ملي و روزنامه اطلاعات آغاز کرد. عشق و علاقه او به صنعت چاپ فقط در قاب حرف و سخن نبود و در مدت زمان کوتاهی نشان داد که از دلباختگان این صنعت است و آغاز فعالیت در زمینه‌های مختلف آموزشی و تحقیقاتی و تالیف کتاب «آشنایی با صنعت چاپ» که کتاب سال برگزیده بیست و یکمین دوره انتخاب کتاب سال بود، مدرک این ادعا است.
 
صنعت چاپ در طول سال‌های مختلف بارها و بارها از خدمات این مرد سپیدموی که با جان و دل در این عرصه کار می‌کرد،  بهره برد و برگزاری کارگاه‌های چاپ از جمله اقدامات او به شمار می‌آید.
 


البته کمک به راه‌اندازی موزه چاپ نیز یکی از بزرگترین به یادماندنی‌ترین فعالیت‌های دمیرچی در صنعت چاپ به شمار می‌آید. اغلب دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که اکنون در موزه صنعت چاپ قرار دارد را دمیرچ با هزینه شخصی و تعداد زیادی از آن‌ها نیز از سوی چاپخانه‌داران و پیشکسوتان این صنعت در شهرهای مختلف گرفت تا موزه‌ای بزرگ و در خور این صنعت راه‌اندازی کند.
 
البته این موزه ابتدا در ساختمان کتابخانه مجلس راه‌اندازی شد ولی به‌دلیل کمبود فضا قرار شد، در مکان دیگری با فضای مناسب‌تر دوباره برپا شود و اکنون موزه چاپ که حاصل دسترنج این مرد بزرگ است به ساختمان قدیم کتابخانه ملی ایران منتقل شد و همچنان در آنجا قرار دارد.
 
او در طول 50 سال گذشته همواره برای تاسیس و راه‌اندازی و حتی نگه‌داری این موزه تلاش‌های زیادی کرد که می‌توانید شرح آن‌ها را در کتابی با عنوان «چگونگي تاسيس موزه صنعت چاپ ايران» بخوانید که در آن به طور تفصیلی شرح داده‌ است که چگونه در رایزنی با چاپخانه مجلس شورای اسلامی زمینه تاسیس و راه‌اندازی موزه چاپ را فراهم کرد و در ادامه توضیحی بر لزوم ایجاد موزۀ صنعت چاپ ارائه کرده‌ است.
 
در آخر باید بگویم صنعت چاپ و تاریخ این صنعت به بزرگ‌مردی چون دمیرچی مدیون است و باید بزرگداشتی در خور شان و مقام او برایش برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها