پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
مدیریت بحران در عرصه نشر/ یادداشت غلامرضا پورحیدری

غلامرضا پور‌حیدری، رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران در یادداشتی که برای ایبنا نوشته می‌گوید: نشر در زمینه مدیریت بحران چندان قوی عمل نمی‌کند که این مساله ناشی از عوامل مختلفی است، با وجود این عملکرد نهاد‌های غیردولتی زمینه‌ساز بروز انقلابی در این عرصه است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- دکتر غلامرضا پور‌حیدری، رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران: در بررسی دلایل کمبود کتاب در حوزه مدیریت بحران می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ نخست حمایت‌های دولتی که موجب شده تا ناشر برای تجدیدچاپ، چندان جدی عمل نکند و از سوی دیگر محرومیت نویسنده از حق نشر مانعی برای تداوم چاپ کتاب شده است.
 
مجموع این دلایل موجب شد تا طی چهار سال و نیم فعالیت در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌ احمر، مقوله نشر را در اولویت قرار دهم. 90 عنوان کتاب در این مدت منتشر شد که به‌جرأت نیمی از آن‌ها عالی هستند؛ این در حالی است که پیش از این حتی تعداد منابع اصلی این حوزه به 10 عنوان هم نمی‌رسید. تجربه شخصی در تألیف، تقویت جریان تولید کتاب در این حوزه را به دنبال داشت.
 
در مقام مدیر انجمن علمی مدیریت بحران ایران نیز، تولید کتاب‌های مرجع را به‌عنوان یکی از اهداف انجمن مورد تأکید قرار دادیم. هشت عنوان کتاب به چاپ رسید که معتقدم در حوزه منابع مرجع، مشابهی ندارند. کتاب «برنامه‌ریزی بحران؛ اقدامات رفع آلودگی امدادی و درمانی در بحران‌های ناشی از مواد زیان‌آور» در هزار صفحه به‌‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین کتاب‌های انجمن است؛ منبعی که وجودش در مراکز اورژانس ضروری است.      
  ‌   
ضعف در بازار‌یابی در حوزه نشر نیز یکی از موانع جذب آن از سوی جامعه است. انجمن با هزینه شخصی در حوزه نشر فعالیت می‌کند. بازار‌یابی، زمینه تضمین بازگشت سرمایه را نیز مهیا می‌کند. برنامه‌ریزی سیستماتیک در بخش کتاب یکی از ویژگی‌های انجمن است.     
 
علم مدیریت بحران در جهان رشته‌ای‌ جدید است و در ایران جدید‌تر. هرچند حوادث در حال تغییرند، اما موضوعاتی جدید نیستند و همیشه با بشر همراه بود‌ه‌اند. گستردگی موضوع بحران موجب شده تا متخصصان رشته‌های مختلف در این بخش اظهار‌نظر کنند.

به‌عنوان مثال،‌ مهندسان عمران که به موضوع بهبود سازه‌ها تسلط دارند تصور می‌کنند که توانایی ورود به حوزه مدیریت بحران را نیز دارند؛ اما واقعیت این است که در این حوزه با کمبود افراد متخصص جامع‌نگر مواجه هستیم. قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور که با بازنگری در آستانه ارائه به مجلس است، از نظر بسیاری متخصصان مانند محیط‌‌بانان، کارشناسان حوادث ترافیکی‌ و غیره قابل اجرا با هر نوع توانمندی‌ خواهد بود، اما اجرای این قانون فقط با هدایت و رهبری یک فرد جامع‌نگر امکان‌پذیر است. گستردگی این حوزه موجب شده تا هر فردی جرأت کند به حوزه تألیف مدیریت بحران وارد شود.

با وجود این معتقدم طی چهار تا پنج سال گذشته شاهد انقلابی در حوزه نشر مدیریت بحران بوده‌ایم، به‌طوری که می‌توان حدود 70 تا 80 عنوان کتاب مطرح در این بخش را نام برد؛ اما با توجه به مشکلاتی که پیش از این مطرح شد شاید تنها دسترسی به 10 عنوان این کتاب‌ها ممکن باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها