دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
کامران شرفشاهی:کتاب‌های موزون ساده و روان برای مخاطب کودک مفید است

کامران شرفشاهی پیشنهاد می‌کند والدین به منظور خرید کتاب برای فرزندان‌شان به‌سراغ مجموعه شعرهای کودک و نوجوانی بروند که از سطح کیفی و علمی بالاتری برخوردارند چون این آثار اندیشه‌ای در آنها نهفته است که می‌تواند به رشد و بالندگی فکری بچه‌ها مدد برساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) فصل تابستان فرصت مناسبی است که بچه‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم، اما اینکه چه کتابی برای فرزندان‌مان تهیه کنیم از سوالاتی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است.
کامران شرفشاهی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، معتقد است والدین به منظور خرید کتاب برای فرزندانشان به‌سراغ مجموعه شعرهای کودک و نوجوانی بروند که از سطح کیفی و علمی بالاتری برخوردارند چون این آثار دربردارنده اندیشه‌ای هستند که می‌تواند به رشد و بالندگی فکری کودکان و نوجوانان مدد برساند. وی در یادداشتی توصیه‌ها و پیشنهاداتش را در این زمینه مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانیم:

«با توجه به نزدیک شدن به تابستان و فصل تعطیلات، فرصت مناسبی است که کودکان را به خواندن کتاب‌های مناسب تشویق کنیم. بنابراین اطلاع از معیارها و ملاک‌های انتخاب کتاب خوب و مناسب برای بچه‌ها از ضروریاتی است که این روزها باید پیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد اهمیت این موضوع از آنجاست که در روزگار ما علی‌رغم چاپ کتاب‌ها و محصولات فرهنگی بسیار متنوع و فراوان برای کودکان و نوجوانان این حساسیت وجود دارد که ممکن است همه این آثار منتشرشده از سطح کیفی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نباشند و سهل‌انگاری در انتخاب کتاب مناسب موجب اتلاف وقت و حتی دلزدگی کودکان و نوجوانان نسبت به مطالعه شود.
 
بنابراین شایسته است برای خرید کتاب از نظر اشخاص خبره و کارشاس سودجسته شود و کتاب‌هایی که فقط دارای نقش و نگار و چاپ شیک و گران قیمتی هستند، خریداری نشوند. بهتر است کتاب‌هایی که دارای جنبه آموزنده و مفید هستند برای بچه‌ها خریداری کنیم تا در کنار عنصر سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، فرزندانمان از مطالعه این آثار، نکات ارزنده‌ای هم بیاموزند و همین حس که احساس کنند چیزی را آموخته‌اند و این کتاب به افزایش آگاهی‌های آنها کمک کرده‌ است می‌تواند آنها را برای مطالعه بیشتر ترقیب و تشویق کند.
 
در گذشته‌های دور کودکان بیشتر مفاهیم را به صورت شعر می‌آموختند و از آنجا که این مطالب جنبه موزون داشت تا مدت‌ها و چه‌بسا برای همیشه در ذهن بچه‌ها حک می‌شد. خوشبختانه در روزگار ما آثاری به زبان ساده و روان در قالب شعر برای کودکان پدید آمده است که مطالعه آنها می‌تواند برای کودکان، آموزنده و دلپذیر باشد.
 
 در مقایسه با انبوه کتاب‌هایی که این روزها مانند قارچ هر کجا سبز می‌شود پیشنهاد می‌کنم که والدین به‌سراغ مجموعه شعرهای کودک و نوجوان بروند زیرا این آثار از سطح کیفی و علمی بالاتری برخوردارند و اندیشه‌ای در آنها نهفته است که می‌تواند به رشد و بالندگی فکری کودکان و نوجوانان مدد برساند و برای همیشه نیز در ذهن آنها حفظ و ماندگار شود.
 
همچنین در قلمرو داستان کودک و نوجوان نیز باید یادآوری کنم که ترجیحاً‌ آثاری که بر پایه فرهنگ ملی ما به رشته نگارش درآمده است بهتر است در اولویت قرار بگیرند. به‌عنوان مثال تلاش ارزنده‌ای که زنده‌یاد مهدی آذریزدی تحت عنوان مجموعه «داستان‌های خوب برای بچه‌های خوب» انجام داده است و این راه توسط برخی از نویسندگان هوشمند و متعهد ما پیگیری شد، می‌تواند مفید باشد.
 
به هر حال شایسته است که قبل از خرید هر کتابی، والدین با تورقی در کتاب، سطح مطالب آن را ارزیابی کرده و پس از سنجش میزان مفاهیم ارائه شده نسبت به خرید آن مبادرت کنند. ذکر این نکته نیز بسیار ضروری است که دوران کودکی طلایی‌ترین و ارزنده‌ترین فرصت برای کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان است و نباید این فرصت را از دست داد و بهتر است والدین در این زمینه از هر‌گونه دست و دلبازی کوتاهی نکنند تا در آینده شاهد نتایج پرثمر آن باشند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها