پنجشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
كتاب‌هايی كه «شهيد غني‌پور» برگزيد

هر سال جشنواره‌هاي مختلفي در حوزه‌ي كتاب برپا مي‌شود و كتاب‌هاي برگزيده‌ي اين جشنواره‌ها به نوعي برترين آثار منتشر شده در آن سال محسوب مي‌شوند. آشنايي با برگزيدگان كتاب‌هاي نوجوان در اين جشنواره‌ها، راهي مناسب براي انتخاب كتاب‌هاي گلچين شده براي مطالعه است.

ايبنا نوجوان: جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور، هر سال به همت شوراي نويسندگان مسجد جوادالائمه(ع) برگزار مي‌شود. داوران بخش كودكان و نوجوانان اين جشنواره در سال 1389 شهرام شفيعي، حميدرضا شاه‌آبادي و سميه موسوي‌زاده بودند. در اين بخش، 70 كتاب در بخش نوجوانان بررسي شدند و از ميان آن‌ها 30 اثر به مرحله‌ي‌ دوم داوري‌ها راه يافتند.

نامزدهاي نهايي كتاب هاي نوجوانان عبارت بودند از:
* «و خدا پاسخ داد»/ سوسن طاقديس
* «سه گلدان»/ احمدرضا احمدي
* «غوص عميق»/ جمشيد خانيان
* «دشتبان»/ احمد دهقان
* «كنار جاده‌ي خاكي»/ محمدعلي گوديني
* «سپيتمان»/ آرمان آرين
* «عقرب‌هاي كشتي بمبك»/ فرهاد حسن‌زاده 

كتاب‌هاي برگزيده‌ي جشنواره در بخش نوجوان
ـ «دشتبان» نوشته‌ي احمد دهقان، كاري از انتشارات نيستان است. اين اثر به دليل نماياندن تأثير دفاع مقدس بر شكل‌گيري شخصيت يك نسل با فضاسازي تأثيرگذار و روايت هنرمندانه روزهاي آغازين دفاع مقدس از سوي داوران انتخاب شد. اتفاق‌هاي اين رمان از زبان نوجواني كه ساكن شهرهاي غربي كشور است بيان مي‌شود. شغل پدر اين نوجوان، دشت‌باني است و وظيفه‌ي مراقبت از مزارع و جاليزهاي اطراف شهر را برعهده دارد. 

اين داستان برگرفته از تحقيقات و مطالعات نويسنده در منطقه‌ي قصرشيرين است كه افسانه‌ها، فرهنگ‌ها و هم‌چنين خلق و خوي مردمان اين ديار را مي‌توان به خوبي در اين كتاب مشاهده كرد. نوجوان و خانواده‌اش با آغاز حملات هوايي ارتش صدام از شهر خود كوچ مي‌كنند و ماجراها و وقايع پيش روي اين خانواده، محور ماجراهاي اين رمان است.

ـ «غوص عميق» نوشته‌ي جمشيد خانيان به دليل فضاسازي مناسب و بهره‌گيري از مفاهيم اسطوره‌هاي براي بيان استعاري يك موضوع امروزي، برگزيده شد. موضوع اصلی اين كتاب درباره‌ي گم شدن انگشتری حضرت سلیمان(ع) است. به اعتقاد مردم جنوب ایران، انگشتری حضرت سلیمان(ع) زمانی که به دست شیطان به دریا انداخته می‌شود، نوعي ماهي به نام «چيزكو» از سوي حضرت سليمان مأمور مي‌شود كه انگشتري را پيدا كند و آن ماهي پس از طي مسيرهاي طولاني به دریای عمان و جزيره‌ي «كبكو» كه جزيره‌اي خيالي است می‏رسد. 

استفاده از شخصیت‏ها و فضاهای فانتزی در اثر مشهود است و كتاب در فضایی میان واقعیت و خیال شکل مي‌گیرد. داستان اين كتاب نيز دقيقاً از همين‌جا آغاز مي‌شود كه ماهي «چيزكو» در جزيره مأموريتي را به «بابيلو» قهرمان اين داستان مي‌سپارد كه پسري زرنگ، باهوش و نترس است. در واقع اين داستان نبرد ميان خير و شر را بيان مي‌كند. 

«خانيان» براي نوشتن اين كتاب، روايت‌ها و اسطوره‌هاي موجود در ماجرا را مطالعه و سپس نگارش متن را آغاز كرد. این رمان نوجوان را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و به بازار كتاب عرضه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط