چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 روايت از دفاع مقدس در تعطیلات

سيدقاسم ياحسيني، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، كتاب‌هاي "كوچه نقاش‌ها" و "شنام" را برای مطالعه در تعطیلات آغاز سال نو و به عنوان هديه نوروزي پیشنهاد کرد. وی گفت: لحن و روايت این كتاب ها سبب جذابيت آن ها شده اند.

ياحسيني در گفت‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار داشت: بومي‌شناسي منحصر به فرد در "كوچه نقاش‌ها" و لحن و روايت عيارانه آن، نوآورانه است.

وي ادامه داد: يكي از اقشاري كه سهم قابل ملاحظه‌اي در دفاع مقدس داشتند، انسان‌هاي با مرامي‌اند كه داراي خرده فرهنگ خاص خودشان بودند و زبانشان رو به انقراض است.

نویسنده كتاب "زيتون سرخ" گفت: روايت و زبان "كوچه نقاش‌ها" جذاب است. وقت آن رسيده که جنگ را به زبان‌هاي اقوام و فرهنگ‌هايي كه در آن مشاركت داشتند نيز روايت كنيم. اين نوع روايت ها براي آيندگان كه مي‌خواهند جامعه‌شناسي جنگ تحميلي عراق عليه ايران را واكاوی کنند، منابع دست اول اند.

سيدقاسم ياحسيني با اشاره به كتاب "شنام" به عنوان دومين اثر پيشنهادي براي تعطيلات نوروز، تصريح كرد: در آثار مكتوب مرتبط با جنگ تحميلي عراق علیه ایران، عواطف عاشقانه كمرنگ‌‌اند. اما در این باره، در كتاب "شنام" ساختارشكني صورت گرفته است. اگر نگاه كليشه‌اي به وقایع جنگ را تقليل دهيم و واقع‌گرايانه به دفاع مقدس بنگريم، آثار بي‌نظيري را درباره اين بخش از تاريخ كشور توليد خواهيم كرد.

كتاب‌هاي "كوچه نقاش‌ها" و "شنام"، از توليدات دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري، در سال 89 توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده‌اند. "كوچه نقاش‌ها"، خاطرات سيدابوالفضل كاظمي را با تدوين راحله صبوري دربر دارد و "شنام"، نوشته كيانوش گلزار راغب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط