یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
آخرين نظريات و دستاوردهاي نجوم، كتاب برگزيده شد

مترجم برگزيده پانزدهمين دوره كتاب فصل پاييز گفت: كتاب «درآمدي بر نجوم و كيهان‌شناسي» اثر يان موريسون شامل آخرين نظريات و دستاوردهاي شاخه‌هاي مختلف نجوم و فيزيك در عرصه جهاني است.\

غلامرضا شاهعلي، مترجم كتاب «درآمدي بر نجوم و كيهان‌شناسي» اثر يان موريسون در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با اشاره به اينكه ترجمه اين كتاب را در ايام بازنشستگي آغاز كرده است، افزود: رواني و جذابيت مباحث اين كتاب توجه‌ام را براي ترجمه جلب كرد. ضمن اينكه كتاب حاضر توسط موريسون در سال 2008 منتشر شده و مي‌تواند منبع نوين و مناسبي براي مخاطبان اين حوزه باشد.

وي در ادامه افزود: در ترجمه اين اثر سعي شده تا تمام مباحث گسترده نجوم مطرح شود و مطالعه آن بتواند مخاطب را به تحقيق بيشتر ترغيب كند. تمام شاخه‌هاي نجوم در حد مقدماتي، نظريات قديم و جديد كيهان‌شناسي، آخرين تلسكوپ‌ها و ساختار جهاني به صورت خلاصه توسط مولف اين كتاب بيان شده است.

شاهعلي مخاطبان اين كتاب را از دانش‌آموزان سال دوم و سوم دبيرستان معرفي كرد و گفت: ‌اين كتاب در دانشگاه منچستر ويژه دانشجويان سال اول رشته فيزيك تدريس مي‌شود.

وي در ادامه توضيح داد: در ترجمه تلاش شده تا لغات برگردان فارسي با تسلط كامل و بدون مشكل در فهم مباحث براي مخاطب صورت گيرد، بنابراين طبق اذعان داوران اين كتاب در نگاه اول، نوعي اثر تاليفي محسوب مي‌شود، زيرا تمام نكات دستوري، فرمول‌ها و عددنويسي‌ها به فارسي برگردانده شده است.

شاهلي در پاسخ به اين سوال كه آيا مبحثي را به ترجمه كتاب افزوده است، گفت: در برخي از قسمت‌هاي كتاب كه نكاتي مبهم وجود داشت، مباحثي در پاورقي اشاره شده كه البته تعداد اين پاورقي‌ها به چهل تا پنجاه مورد نيز نمي‌رسد. كتاب حاضر توسط انتشارات ارم شيراز منتشر شده است.

وي در پايان درباره ارزيابي خود از مراسم كتاب فصل اظهار داشت: آثار برگزيده كتاب فصل بايد در جامعه شناسانده شده و مورد توجه ناشران و مردم قرار گيرد. 

برگزيدگان و شايستگان تقدير پانزدهمين جايزه كتاب فصل با انتخاب 15 عنوان کتاب برگزیده و 26 عنوان کتاب شایسته تقدیر روز گذشته،‌21 اسفند ماه در سراي اهل قلم خانه كتاب معرفي شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها