سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
انتشار 300 اثر جهادهای فعال دانشگاهی در سال 89

رییس موسسه انتشارات جهاددانشگاهی در ارایه گزارشی از فعالیت‌های جهاد در سال 89 گفت: بیش از 300 عنوان کتاب تا اسفند ماه از سوی جهادهای فعال دانشگاهی در سطح کشور منتشر شده و تعدادی اثر نیز در دست انتشار است.\

محمد سلگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان كرد: بر مبنای اطلاعات به دست آمده بیش از 300 عنوان کتاب تا اسفند ماه از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده که البته چندین عنوان كتاب دیگر نیز در دست انتشار است. تمام تلاش مسوولان جهاد دانشگاهی بر این است که تعداد آمار منتشر شده در سال 89 بیش از تعداد آن در سال پيش شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی، انتشار کتاب را در تمام حوزه‌ها و رشته‌های دانشگاهی دنبال می‌کند، افزود: 15 واحد فعال جهاد در سراسر کشور وجود دارد، برخی از این واحدها در سال یک یا دو عنوان کتاب منتشر کردند كه جزو آمار حوزه‌های فعال به شمار نمی‌آیند. بیشتر واحدهای فعال جهاد دانشگاهی نیز بیش از 15 عنوان نشریه علمی ـ پژوهشی در پژوهشکده‌هاي خود منتشر كردند.
 
سلگی با تاکید بر دریافت رتبه برتر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ستاد نمایشگاه کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در طول سال 89 بیش از هفت عنوان کتاب برگزیده فصل و یک اثر برگزیده سال در حوزه کشاورزی از میان آثار جهاد دانشگاهی انتخاب شد.

وی درباره دیگر فعالیت‌های فرهنگی انتشارات جهاد دانشگاهی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: برپایی دو جشنواره کتاب سال با بررسی 500 عنوان کتاب، جشنواره پایان‌نامه دانشجویی با ارزیابی 700 پایان‌نامه از جمله فعالیت‌های سال 89 بوده است. همچنین برنامه‌های هفته کتاب در 40 دانشگاه کشور به صورت اختصاصی و عمومي میان دانشگاه‌ها با برپايي جشن کتاب برگزار شد.

سلگی در ادامه افزود: برنامه‌های نقد و رونمایی کتاب، تهیه جزوه برای دانشجویان، خلاصه‌برداری از آثار، مسابقات کتابخوانی، اهداي کتاب برای کتابخانه‌ها به تعداد زیاد در سال 89 صورت گرفت. قرار بر این است که هر ساله 50 هزار نسخه کتاب از سوی جهاد دانشگاهی برای کتابخانه‌ها ارسال شود که البته این تعداد کتاب در سال 89 به کتابخانه‌ها ارسال نشد. 

وی در پاسخ به این سوال که چه رویکردهایی را برای سال 90 در جهاد دانشگاهی دنبال خواهيد كرد، اظهار داشت: ترویج و نشر کتاب میان دانشگاهیان از اهم فعالیت‌های جهاد خواهد بود و به علاوه فعالیت‌های ذکر شده که در سال پیش انجام شد. برخی طرح‌ها نیز مشخص شده است؛ از جمله انتشار 40 عنوان پایان‌نامه برگزیده جشنواره‌های مختلف با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

سلگی با تاکید بر اینکه این پایان نامه‌ها در شمارگان هزار نسخه منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، بیان داشت: در حال حاضر 30 عنوان از این پایان‌نامه‌های برتر برای انتشار آماده شده و بقیه آثار نیز آماده تلخیص است تا در قالب کتاب منتشر شود. این فعالیت با هدف ترویج یافته‌هاي مندرج و برگزیده در جشنواره‌ها انجام می‌شود.

وی درباره دیگر طرح‌های اجرایی در سال 90 گفت: به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی از سوی جهاد دانشگاهی، 10 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به زبان عربی با مشاركت ديگر کشورهای اسلامی منتشر خواهد شد.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ترجمه این آثار با همکاری انتشارات سوره مهر و قول همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام خواهد شد، افزود: اين فعاليت نه به منظور بهره‌مندي مالي بلكه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ترويج آن به ديگر كشورها صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که ترجمه برای چه کشورهایی در اولویت قرار گرفته است، گفت: در ابتدا آثاری ويژه كشور لبنان با همکاری مشترک یک ناشر لبنانی منتشر و در آنجا توزیع خواهد شد و سپس با دیگر ناشران کشورهای عرب زبان وارد مذاکره خواهیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها