چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰
نگارش «فلسفه عرفان» براي رشته عرفان

«فلسفه عرفان» عنوان كتابي است كه يكي از مدرسان فلسفه در پي تاسيس رشته عرفان در مقاطع تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها اقدام به نگارش آن كرده است._

دكتر بيوك عليزاده، عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) و نويسنده كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: با تبديل عرفان به رشته‌اي علمي و تدريس آن در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، مي‌توان علم فلسفه عرفان را طرح و مباحث آن را بررسي كرد.

وي افزود: بخشي از مطالب اين كتاب را يادداشت‌هايي تشكيل مي‌دهند كه در هنگام تدريس در مقطع دكتري در پژوهشكده امام خميني(ره) به دانشجويان ارايه مي‌كنم.

عليزاده ادامه داد: هنگامي كه يك رشته علمي در دانشگاه‌ها تاسيس مي‌شود، برنامه‌هايي براي آن در نظر گرفته مي‌شود. پس از نوشته شدن كتاب‌هايي درباره آن رشته و تدوين و نگارش پايان‌نامه از سوي دانشجويان، مي‌توان گفت كه رشته‌اي علمي به ساير رشته‌ها افزوده شده است.

وي افزود: در اين صورت است كه مي‌توان درباره اين رشته علمي جست‌وجو كرد و تطور آن را به لحاظ زماني و محتوايي پي‌گيري كرد و كاركردهاي آن را دريافت. مواردي كه ذكر شد، موضوع فلسفه هر رشته علمي را تشكيل مي‌دهد.

به گفته عليزاده، فلسفه عرفان جداي از فلسفه و عرفان است و ساختار و كاركردي مشابه با ساير فلسفه‌هاي مضاف نظير فلسفه فيزيك و تاريخ دارد.

يادآور شد: روش بررسي در فلسفه‌هاي مضاف، عقلي و استدلالي است، اما اين روش در عرفان اندكي متفاوت است، زيرا عرفان بر پايه كشف و شهود قرار دارد.

عليزاده در پايان گفت: قرارداد انتشار اين كتاب با پژوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي بسته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط