سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
تصوير نيچه در ايران، روسي است

كتاب «نيچه‌ي زرتشت، درآمدي بر گفتمان پارادوكسال فرهنگ و فلسفه‌ي غرب در ايران» نوشته علي‌محمد اسكندري‌جو منتشر شد. نويسنده كتاب معتقد است روايتي كه از نيچه در ايران وجود دارد، روسي است و با شرف‌اندوزي ارتدوكسي همراه شده است.\

جواد لگزيان، مدير روابط عمومي انتشارات كتاب آمه، با بيان اين مطلب عنوان كرد: اين اثر، نقدي است به افرادي كه نيچه را يك‌پارچه سالك اشراقي و حيكم خالده مي‌پندارند و به‌جاي نقد منطقي و فلسفي آثارش، به تاويل سلوك عارفانه او پرداخته‌اند.

وي تاكيد كرد: نويسنده اين كتاب به دنبال بازخوانی اندیشه و ایده‌ نیچه است، زيرا تصور و تفسير اهالي فلسفه ايران از اين فيلسوف آلماني را چندان صحيح نمي‌داند.

لگزيان ادامه داد: در اين كتاب می خوانیم نیچه دوره ديانت مسيح را يك اشتباه تاريخي مي‌داند كه فرهنگ و تمدن را به سوي تباهي كشانيد و انسان اروپايي را گمشده تاريخ مي‌خواند كه فرهنگش فرسوده شده است.

مدير روابط عمومي انتشارات كتاب آمه يادآور شد: به اعتقاد نيچه، تا زماني كه ارزش‌ها و سنت‌هايي پوسيده از فرهنگ اروپاييان خارج نشود و اخلاق و آداب نوين جايگزين آن نشود، همچنان نيهيليسم در حال گذار بر تمدن و فرهنگ اروپايي حاكم خواهد بود. به اعتقاد اسكندر‌جو(مولف كتاب) با اين وجود هميشه نيم‌نگاهي نوستالژيك به بازگشت به گذشته در اين فرهنگ جاري است.

وي افزود: اسكندري‌جو بيان مي‌كند كه آن چه از نيچه به ايرانيان رسيده، روايتي روسي است، همچنان كه آراي كارل گوستاو يونگ و فريدريش هگل نيز بر اساس ايدئولوژي چپ روسي شرح شده‌اند. وي معتقد است شرف‌اندوزي روسي، همانند عصر مشروطيت، در گذر از ذهن تاريخي ايراني ـ روسي به آثار نيچه افزوده شده است.

به گفته لگزيان، اسکندری‌جو معتقد است نگرش آرماني نیچه به رسالت تاريخ و نقش «انسان برتر كامل» را تنها مي‌توان در ساختاري ايدئولوژيك تشريح كرد.

كتاب «نيچه‌ي زرتشت، درآمدي بر گفتمان پارادوكسال فرهنگ و فلسفه‌ي غرب در ايران» در 382 صفحه و با بهاي 95000 ريال از سوي انتشارات كتاب آمه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط