دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
نسخه‌شناس پيشكسوت، حال و روز خوبي ندارد

ايرج افشار، نسخه‌شناس پيشكسوت، مصحح، نسخه‌شناس و ايران‌شناس كه سال‌هاي بسياري را به تصحيح نسخه‌هاي خطي گذرانده حال و روز خوبي ندارد. فهرست آثاري كه وي تصحيح كرده، خود مي‌تواند موضوع رساله‌اي جداگانه و درازدامن و نموداري از كوشش‌هاي علمي و بي‌وقفه او باشد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، استاد ايرج افشار در 16 مهر 1304 در تهران زاده شد. پدر او، محمود افشار يزدي (درگذشته به سال 1362)، بنيانگذار مجله «آينده» و «موقوفات افشار»، از مردان خوشنام و فرهنگي روزگار خود بود.

فهرست آثاري كه استاد ايرج افشار تصحيح، چاپ و منتشر كرده است، خود مي‌تواند موضوع رساله‌اي جداگانه و دراز دامن و نموداري از كوشش‌هاي علمي و بي وقفه او باشد.

استاد ايرج افشار، اهتمام ويژه‌اي در انتشار متن‌هاي تاريخي و رسايل دوره قاجار دارد و بدين گونه شمار مهمي از آثار آن دوره را كه سرشار از فوايد تاريخي و اجتماعي است، در دسترس پژوهندگان تاريخي قرار داده است.

يادكرد و گراميداشت ناموران فرهنگي ايران، از خصايص ويژه و درس‌آموز استاد ايرج افشار است. به همين دليل او كوشش و اهتمام خاصي در انتشار مجموعه كتاب‌هايي دارد كه براي ارج‌گزاري از خدمات علمي و دانشورانه استادان ايراني و دانشمندان ايران شناس منتشر شده‌اند.

استاد افشار كه خود برخاسته از خانداني يزدي است، شماري از كتاب‌ها و تحقيقات مهم را درباره يزد و پيشينه تاريخي آن انتشار داده است.

برخي از آثار استاد افشار در زمينه كتاب‌شناسي و فهرست‌نگاري چنين است: «كتاب‌هاي ايران» 13 جلد (1333 تا 1354)، «فهرست مقالات فارسي» (1340 تا 1356)، «فهرست كتابشناسي ايران» (1342)، «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مجلس» ( 1345 تا 1348)، «كتاب‌شناسي 10ساله» (1342 ـ 1333)، «فهرست مقالات ايران‌شناسي در زبان اردو» (1372) و منابع فهرست‌نگاري متعدد ديگر.

به آثار استاد ايرج افشار، شمار فراوان مقالات علمي او را نيز بايد افزود. كتاب‌هاي ديگري نيز از او در زمينه‌هاي گوناگون فرهنگي منتشر شده است.

ايرج افشار مصحح و نسخه‌شناس از 13 اسفند در بخش ICU بيمارستان جم تهران بستري است. متاسفانه او به بيماري سرطان خون مبتلاست و پزشک معالج او نيز دکتر مسعود امامي، متخصص داخلي و فوق‌تخصص قلب است.

از خداوند بزرگ، عافيت اين استاد بزرگ ايران‌شناس و نسخه‌پژوه را طلب مي‌كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها