یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
«آل» با قصه‌هاي افسانه‌اي مردم كرمان راهي بازار شد

كتاب تازه مهدي محبي‌كرماني با نام «آل»، مانند نخستين اثر داستاني او، با نگاهي به داستان‌هاي فولكلور و اقليمي كرمامي نوشته شده است. كرماني سعي داشته تا در اين داستان‌ها ضمن توجه به بيان و گويش محلي، برخي از اختصاصات فرمي را با زباني روان بيان كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اولين مجموعه داستان محبي‌كرماني با نام «كت زوك» براساس باورهاي قديمي مردم كرمان، چندي پيش از سوي نشر «آموت» راهي بازار شد و حالا كتاب «آل» او هم مروري بر شرح داستاني خاطرات وي و نيز بازنويسي داستاني افسانه‌هاي محلي مردم كرمان است كه اين روزها از سوي همين انتشاراتي در قفسه كتابفروشي‌ها جاي گرفته است.

نويسنده در داستان‌هاي اين كتاب همانگونه كه دغدغه‌هاي مردمان قديم و ترس‌ها و اميدهايشان را از قلم نينداخته، ‌سعي داشته تا ساختار فرمي و تكنيكي داستان‌هايش را از منظر قصه‌نويسي و توجه به روايت نشان دهد.

بخشي از داستان «عروس آب» كه اولين داستان اين كتاب است، اين‌گونه نوشته شده است:

«و آب تنها ماند و دق كرد و رفت! و شما اين همه تنهايي را نديديد و شما نگفتيد كه آب هم زندگي مي‌خواهد، عشق مي‌خواهد و زن مايه عشق است و عاشقي بي‌مايه نمي‌شود! نمي‌شود كه نر آبي باشي و آبادي بكني و خود خراب باشي؟!
و آب، خراب عشق بود! مثل ما!..

و آقا خطبه خواند و من عروس آب شدم، به مهريه‌اي كه نيم دانگ قنات بود و در تمام دره‌ها و دشت‌هاي هزار، مهريه‌اي از اين بالاتر نبود كه خود كابين هزار دختر زيباروي هزار به چاركي از اين نيم‌دانگ هم نمي‌رسد!..

«عروس آب»، «آل»، «ته گور»، «روزهاي ارغواني»، «باغچه‌هاي اطلسي»، «عطر ياس» و «انتظار»، نام برخي داستان‌هاي اين كتابند.

مجموعه داستان «آل»، نوشته مهدي محبي‌كرماني، اسفند امسال(89)، به شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر «آموت» منتشر شد. اين كتاب 108 صفحه و قيمت آن 2500 تومان است.

محبي كرماني در گفت‌و‌گويي كه در گذشته درباره اين كتاب با «ايبنا» داشت، گفت: برخي از قصه‌هاي اين مجموعه در سال‌هاي دهه 50 نوشته شده‌اند و برخي ديگر در اواخر سال‌هاي دهه 70 و سال‌هاي اخير. علت اين توقف زماني نيز به فشردگي كاري‌ام در دو دهه 60 و 70 بازمي‌گردد كه رابطه من را حداقل با خودم قطع كرد.

وي نوشتن اغلب قصه‌هاي اين كتاب را با ماجرا يا واقعه‌اي در زندگي‌اش مرتبط دانست و توضيح داد: برخي از قصه‌هاي اين مجموعه كه يكي از آنها «عروس آب» نام دارد، به تعلق خاطر من نسبت به اتفاق يا موضوعي ربط دارد. مثلا داستان «بچه دزد» مربوط به داستاني بود كه من در سال 53 و زماني كه افسر وظيفه بودم، نوشتم. اين داستان درباره نوعي ويراني وسيع در بم بود و جالب است كه وقتي بعد از زلزله به بم رفتم، فضاها و مناظري كه ديدم، داستاني را كه نوشته بودم برايم تداعي كرد. «روزهاي ارغواني» نيز از جمله داستان‌هايي اند كه براساس رويدادهاي واقعي زندگي‌ام به آن پرداخته‌ام.

مهدي محبي، ‌متولد 1329 كرمان، فارغ‌التحصيل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و بازنشسته شركت ملي صنايع مس ايران است. دو كتاب مجموعه شعر با نام‌هاي «صبح نارنجستان» و «سرود سرد گلايه» از آثار محبي در زمينه شعرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط