چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
شاه‌مرادی: کتاب معیار ارزیابی جشنواره باشد

محمدجواد شاه‌مرادی(آسمان)، برگزیده دوم بخش شعر «سنتی و کلاسیک» در پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معتقد است معیار ارزیابی این جشنواره باید کتاب‌ منتشر شده شاعران طی سال گذشته باشد تا بررسی‌ها دقیق‌تر صورت بگیرد؛ چراکه در نهایت این کتاب‌های شعر هستند که از شاعران بر جای می‌مانند.

شاه‌مرادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) توضیح داد: «چهارده پرتره از ماه» عنوان مجموعه شعری است که برای شرکت در جشنواره پنجم به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده بودم. این دفتر 63 قطعه شعر را شامل می‌شود، هرچند 20 قطعه شعر نخست آن در جشنواره بررسی شد.

وی در ادامه گفت: اشعار این مجموعه بیشتر در قالب‌ غزل و طی سال‌های 1381 تا 1387 سروده شده‌اند. البته چند مثنوی و دوبیتی نیز در میان این سروده‌ها دیده می‌شود. این شعرها موضوعات متنوعی چون مضامین عاطفی، اجتماعی و آیینی را شامل می‌شوند. این کتاب در سال گذشته توسط انتشارات آرام دل به چاپ رسید.

شاه‌مرادی با تاکید بر این موضوع که اعضای شورای سیاست‌گذاری براساس تجربه‌هایشان می‌توانند بهترین تصمیمات را درباره جشنواره اتخاذ کنند اظهار داشت: در دوره سوم از این جشنواره نیز به عنوان برگزیده انتخاب شدم. به نظرم جشنواره پنجم یک گام به جلو رفته بود. به عنوان مثال افزودن بخش «ترانه و سرود» یکی از امتیازات آن به حساب می‌آمد.

وی افزود: امیدوارم جشنواره به سویی پیش رود که بتواند تمامی جریان‌های شعری را پوشش دهد.

این شاعر به متمرکز نبودن جشنواره در بخش‌های استانی و کشوری اشاره و تشریح کرد: از یک سو هزینه‌هایی برای برپایی جشنواره در بخش استانی در نظر گرفته می‌شود، اما از سوی دیگر این برگزیده‌ها در بخش کشوری دیده نمی‌شوند. به عبارت دیگر شاعران می‌توانند در هر دو بخش شرکت کنند اما مجالی برای حضور شاعران برگزیده استانی در بخش کشوری در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه انتقاد دیگری را مطرح کرد و گفت: شاعران شرکت‌کننده در جشنواره می‌توانستند کتاب و یا 10 تا 20 نمونه اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اما متوجه شده‌‌ام که تنها 20 اثر نخست هر کتاب را بررسی کرده‌اند. این شیوه ارزیابی نادرست است و 20 اثر نمی‌تواند معیاری برای بررسی آثار باشد و آیینه تمام نمای یک شاعر به حساب آید.

شاه‌مرادی پیشنهادی را در این زمینه مطرح کرد و اظهار داشت: اگر مبنای جشنواره کتاب‌های منتشر شده سال گذشته باشد و حتی شاعرانی که کتابی منتشر نکرده‌اند نیز آثار خود را به‌صورت یک کتاب صفحه‌آرایی و به دبیرخانه ارسال کنند، اقدامی مناسب‌تر است.

وی در پایان یادآور شد: مبنای ارزیابی چنین جشنواره‌هایی باید کتاب باشد؛ چراکه در نهایت آن‌چه از یک شاعر بر جای می‌ماند کتاب او و نه چند قطعه شعر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط