چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
از داستان‌های اسطوره‌ای تا رنج کویر ایرانی

«سو گ مغان»، ‌تازه‌ترين رمان محمدعلي علومي، براساس قصه‌ها و رواياتي اسطوره‌اي از تاريخ ادبيات ايران و متاثر از داستان‌ها و باورهاي مردم بم نوشته شده است. اين رمان تبلوري از احساسات نويسنده و آرزوهاي مردمي است كه در نسبت با موضوعات رازآلود انساني و با لحني ساده و بياني اغلب استعاري خلق شده‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علومي كه اين روزها رمان ديگري با نام «خانه كوچك» را در نشر «آموت» در مراحل اوليه انتشار دارد، در رمان «سوگ مغان» بر آن بوده تا از نگاه راوي داناي كل، ويژگي‌ سادگي‌هاي داستان امروز و پيچيدگي‌هاي رمزآلود باورها و افسانه‌هاي مردم بم و بخشي از تاريخ شهر كرمان و احساسات و عواطف انسان پرسشگر ديروز و امروز را در نوشته‌هاي اين كتاب در هم بياميزد. 

وي همچنين طبق تحقيقات و پژوهش‌هايي كه در حيطه داستان‌هاي اسطوره‌اي ايران باستان و ادبيات كهن فارسي انجام داده، لحني استعاري را با ظرافت‌هاي زبان طنز‌آميزش،‌ مخلوط كرده و نثر داستان را به گونه‌اي كه دو گروه مخاطب ساده‌خوان و پيچيده‌خوان را با خود همراه كند، شكل داده است. 

علومي در ابتداي اين كتاب اين‌گونه نوشته است: «اين نوشته‌ها كه برآمده از كابوس‌هاي قومي مردم و تاريخ بم و كرمان است، تقديم مي‌شود به دوستاني كه چون نسيم فروردين ملايم و مطبوع بوده و جاني زلال دارند..» 

داستان «سوگ مغان» اين‌گونه آغاز شده است: 

«چه بگويم و براي كه بگويم؟ اين گفته‌هاي دردآلود زهرناك و مرثيه‌وار، آيا به چه درد جماعتي مي‌خورد كه اگر خوب بخورند و مزاجشان خوب كار بكند و اگر سرد مزاج نباشند، ‌خود را مهم‌ترين و خوشبخت‌ترين موجودات جهان مي‌دانند. تمام زندگي، ‌تمام انديشه‌ها و همه هدفشان را در خدمت همين حرف‌ها گذاشته اند،‌ آن وقت اين گفته‌هاي زهرآلود، ‌اين خاطره‌هاي پر از مصيبت و كابوس‌وار به چه دردشان مي‌خورد؟.. 

..اين كه جماعت بدانند كه يك وقتي دختري بود بيدخت نام كه نه اين كه در زيبايي بي‌نظير باشد، ولي مثل دخترهاي قصه‌ها بود، مثلا مثل دختر قصه نارنج و ترنج بود ... »

و بخش ديگري از اين كتاب: 

«بعد مدتي فكر كرد، ‌با يكي صحبت كرد، ‌گفت-علومي، آقاي دكتر مقدم هم اين جا هستند سلام مي‌رسانند... ببين علومي، ‌يك لطفي در حق من و خودت بكن، ‌پنج‌شنبه بيا دركه، ‌بيا به كافه دوستمان، ‌آ سيدمحسن ابراهيمي، مي‌داني كه كجاست يا يادت رفته؟ كنار آبشار دو قلوها، ‌كافه آبشار، حتما بيا. ...

اسپندار گفت – بعضي وقت‌ها از اين جور شباهت‌ها در هنر پيش مي‌آيد، مي‌گويند توارد... موضوعي كه ذهن را مشغول مي‌كند، تاثيرپذيري از نحوه بيان...اين‌ها عجيب هست، ولي عجيب‌تر اين است كه من بعد از سال‌ها.... »

علومي در گفت‌و‌گويي كه پيش از انتشار «سوگ مغان» با «ايبنا» داشت،‌ درباره اين كتاب گفت: بخشي از ادبيات ما كه مي‌توان آن را استعاري ناميد، سرشار از نمادهاي اساطيري است كه تاكنون مورد غفلت واقع شده‌اند. مثلا در اروپا نويسندگاني چون هرمان هسه در كتاب‌هايي چون «سفر به شرق» و «گرگ بيابان» و صادق هدايت در «بوف كور» درحيطه ادبيات استعاري كار كرده‌اند.  در اين كتاب شخصيت‌هاي معاصري چون ايرج بسطامي وجود دارند و در واقع شخصيت اصلي در اين كار نداريم و به طور كلي مساله كشمكش انسان با كليت هستي مطرح است. 

«سوگ مغان»، نوشته محمدعلي علومي،‌ اسفند امسال(89) به شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر «آموت» راهي بازار كتاب شد. اين كتاب 242 صفحه و قيمت آن 5000 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط