چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰
توسعه و صنعتي‌سازي روستا منتشر مي‌شود

«توسعه و صنعتی‌سازی روستا؛ نظریه‌ها، روش‌ها و راهبردهای توسعه صنعتي» اثر دكترسيد‌حسن مطيعي‌لنگرودي، استاد دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران و دكتر علي‌اكبر نجفي‌كاني از سوي موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، برای پویایی اقتصاد روستایی و متنوع‌سازی فعالیت‌ها، باید برنامه‌ریزی‌های فضایی و منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرد، زیرا کشاورزی که فعالیت غالب در بسیاری از روستاهاست، به تنهایی قادر به تامین اشتغال و درآمد کافی برای جامعه روستایی نبوده و ادامه آن وضعیتی که در حال حاضر به‌ لحاظ مهاجرتی در نواحی روستایی دیده می‌شود، با شدت بیشتری گریبانگیر مسوولان و برنامه‌ریزان مي‌شود.

صنعتی‌سازی روستاها، فشار اقتصادی حاکم بر این محدوده از فضای زیستی سرزمین را کاهش داده، امکانی برای ارتقاي سطح کیفی زندگی ایجاد می‌كند.

کتاب توسعه و صنعتی‌سازی روستا، نتیجه سال‌ها آموزش و پژوهش در گرایش‌های مربوط به برنامه‌ریزی و توسعه روستایی، بازدیدها و انجام دادن کار میدانی مکرر در نواحی روستایی بوده است و هر فصل آن با لحاظ كردن نیازهای آموزشی و تحقیقاتی به‌رشته تحریر درآمده است. چنین احساس می‌شود که درباره این موضوع هنوز به‌شدت نیاز به تحقیق و پژوهش و ارايه تجربیات پژوهشگرانی است که عمر علمی خود را در این زمینه سپری کرده‌اند.

این کتاب از پنج فصل حاوی مطالب آموزشی و پژوهشی تشکیل شده است. برخي از فصول اين كتاب داراي مباحث تعاريف، مفاهيم و نظريه‌ها، تجارت جهاني و مرور تحولات صنايع روستايي، مكان‌يابي صنايع در مناطق روستايي، پيامدهاي صنعتي‌سازي روستايي، راهبردهاي صنعتي شدن پايدار و انتهاي كتاب نيز داراي فهرست جداول است.

كتاب «توسعه و صنعتي‌سازي روستا» به زودي از سوي موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها