چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵
افتتاح موزه «هاینریش فون کلایست» و آغاز سال «کلایست» در آلمان

شهر فرانکفورت روز جمعه 4 مارس (13 اسفند) همزمان با دویستمین سال درگذشت «هاینریش فون کلایست» شاعر بزرگ آلمانی (1777 تا 1811) شاهد افتتاح رسمی موزه جدید «کلایست» و افتتاح سال «کلایست» خواهد بود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این بنا که با صرف هزینه 4/5 میلیون یورو احداث شده است، در آینده پیشرفته تر نیز خواهد شد.

نتیجه حاصل شده از احداث این موزه فضای بیشتر و آب و هوای مناسب تر است و در آینده این امکان وجود دارد تا موجودی گرانقیمت موزه «کلایست» در فرانکفورت به لطف تکنیک های مدرن محافظت شوند و به این ترتیب دست نوشته ها و نسخ خطی دیگر در معرض خطر نباشند.
 
این موزه در حال حاضر به عنوان مرکزی برای ادبیات به شمار می رود.با وجود این دست نوشته های ارزشمند «هاینریش فون کلایست» و نخستین نسخه آثار وی تا کنون اغلب در شرایط نامساعدی قرار داشته‌اند. «ولفگانگ دبروین» مدیر این موزه در گفتگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت :«در صورت عدم چاره اندیشی ما مجموعه ارزشمند موجود در این موزه در معرض خطر قرار می‌گیرد. چون ما در حال حاضر دستگاه تهویه مطبوعی نداریم اما در آینده اینجا مجهز به دستگاه تهویه می شود و یک محفظه ویژه حفاظت شده برای زمان وقوع سیل در این آرشیو وجود دارد که در آن صرفا گنجینه های نفیس قرار خواهد گرفت.» 

این بنا با دارا بودن بیش از 34 هزار اثر در مجموعه های خود و در کتابخانه‌اش، در حال حاضر ارزشمندترین اسناد از «کلایست» و نیز ارزشمندترین مجموعه تاریخی ادبی از این شاعر را در اختیار دارد. همچنین ساختمان قدیمی این موزه به قوت خود باقی است و موزه جدید درست در کنار این ساختمان قدیمی قرار داد و بر مبنای طرحی از شرکت معماران «لمان» از «اوفنبورگ» ساخته شده است. 

به گفته مدیر این موزه در این زمینه محور اصلی را یک نمایشگاه دائمی جدید تشکیل می دهد که به تاثیر آثار «کلایست» می پردازد. در ساختمان قدیمی این موزه در فضایی به وسعت 128 متر مربع نمایشگاهی با موضوع زندگی و خانواده و زمینه های فعالیت «کلایست» در معرض بازدید قرار داشت.

قرار است در ساختمان جدید علاوه بر نمایشگاه دایمی ، مکانی برای نمایشگاه‌های متناوب در مورد نویسندگان و ادبیات وجود داشته باشد. اوایل سال 2013 نمایشگاه دایمی جدید افتتاح خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها