شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
جلدهاي  19 و 20 «مقالات تاريخي» در آستانه انتشارند

رييس و موسس كتابخانه تاريخ اسلام كه اين روزها بيشترين زمان خود را معطوف نوشتن مقاله مي‌كند، دفاتر نوزدهم و بيستم مجموعه «مقالات تاريخي»‌اش را آماده انتشار دارد._

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب عنوان داشت: بيش از 30 عنوان مقاله متنوع در اين دو جلد جاي دارند كه برخي از آنها گزارش و برخي در قالب پژوهش به رشته تحرير درآمده‌اند.

وي با اشاره به اين كه تعدادي از اين مقالات نيز پيش از اين در نشريات و پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه تاريخ اسلام قم منتشر شده‌اند گفت: تعدادي از اين مقالات عمومي و برخي نيز در قالب‌هاي پژوهش بر صفحات كاغذ نقش بسته‌اند.

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، مجموعه مقالات جلدهاي 19 و 20 «مقالات تاريخي» را كه انتشارات «دليل‌ما» قم مسووليت چاپ و نشر آن را بر عهده دارد، متنوع و شامل برخي از رسايلي خواند كه فرصت تصحيح آنها را يافته است.

دكتر جعفريان درج سفرنامه‌اي از حج متعلق به دوره محمدعلي پاشا كه مرتبط با دوره اصلاحات در مصر(1264 هجري قمري) است، از جمله نكات خواندني اين مجلدات خواند و يادآور شد: اين سفرنامه، داستان يك زائر ايراني را روايت مي‌كند كه راهي مناسك حج مي‌شود، اما در كشور مصر گرفتار مي‌شود و تقرير مطالبي را از تغييرات و اطلاعات آن دوره در مصر آغاز مي‌كند. اطلاعاتي درباره ابراهيم پاشا و جنگ‌هايي كه او در حجاز با وهابي‌ها انجام مي‌دهد، شروحي درباره بناهاي ديني و ... از جمله مطالب جالب توجه اين سفرنامه‌اند. 

جلدهاي نوزدهم و بيستم مجموعه «مقالات تايريخ» به زودي از سوي انتشارات دليل‌ما منتشر و روانه بازار نشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط