شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۴
راکعی: جشنواره تخصصی و اصولی برگزار شود

فاطمه راکعی، شاعر و مدرس دانشگاه الزهرا(س)، معتقد است برپایی اصولی و تخصصی هر جشنواره‌ای از جمله جشنواره شعر فجر تنها با خواست اهالی آن جشنواره امکان‌پذیر می‌شود و در نتیجه آن شاهد داوری‌های اصولی و علمی خواهیم بود.\

راکعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: برگزاری جشنواره شعر فجر در سالهای اخیر فی‌النفسه اقدامی مثبت است. اما فراموش نکنیم که مسوولان، متولیان و داوران جشنواره‌های ادبی و هنری باید از میان اهالی قلم و هنرمندان انتخاب شوند.

وی در ادامه توضیح داد: اگر چنین امری در جشنواره‌ها و از جمله جشنواره شعر فجر در نظر گرفته شود و داوران در هیچ جشنواره‌ای به صورت سلیقه‌ای عمل نکنند، آن جشنواره مورد قبول تمامی اهل قلم و هنرمندان قرار می‌گیرد. همچنین سبب می‌شود سلیقه‌ها و نحله‌های مختلف ادبی و هنری در آن جشنواره شرکت کنند.

این شاعر با تاکید بر ضرورت برگزاری تخصصی و اصولی جشنواره‌ها افزود: این نوع برگزاری تنها با خواست اهل قلم و هنر تحقق پیدا می‌کند. به بیان دیگر باید شاعران خود نیز خواهان برگزاری تخصصی این جشنواره باشند. در این صورت داوری‌ها نیز علمی، اصولی وغیرمغرضانه خواهند بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که افزودن بخش «ترانه و سرود» چه تاثیری در روند جشنواره دارد، اظهار داشت: هرچند ترانه‌ها و سرودهای ماندگار و ارزشمندی در میان آثاری از این دست دیده می‌شود، اما من به‌طور کلی معتقدم شعرهای ماندگاری که توسط موسیقی اجرا می‌شوند ماندگارتر هستند. به عبارت دیگر فکر می‌کنم حق تقدم با شعر خوب است تا برای آن آهنگی ساخته شود.

راکعی در پایان یادآور شد: اما افراد مستعد و کوشایی در بخش ترانه فعال هستند و آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند. بنابراین توجه به این گونه شعری و ارزیابی آثار آن‌ها در جشنواره‌ای چون جشنواره شعر فجر اتفاقی مثبت و ارزشمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط