چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۱
همایش بزرگداشت آخوند ملا عباس تربتی آغاز شد

همایش بزرگداشت آخوند ملا عباس تربتی از روحانیان برجسته خراسان و شهرستان تربت حیدریه، از امروز در مرکز این شهرستان با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی ، دکتر حداد عادل آغاز شد.در این مراسم جمع کثیری از شخصیت‌های کشوری، روحانیان و دانشگاهیان حضور دارند که از جمله سخنرانان می‌توان به آیة‌الله خزعلی، حجةالاسلام و المسلمین دکتر فاضل یزدی و حجةالاسلام موسوی اشاره کرد.

غلامحسین علیپور مسئول اداری انجمن آثار و مفاخر خراسان رضوی با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این همایش از امروز 25 مهرماه تا جمعه 27 مهر در شهرستان تربت حیدریه و زادگاه آخوند ملا عباس تربتی در روستای "کاهریزک زاوه" برگزار می‌شود. 

در برپایی این همایش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، انجمن آثار و مفاخر استان و ستاد برگزاری همایش مستقر در مرکز شهرستان تربت حیدری همکاری می‌کنند.

مراسم افتتاحیه این همایش، امروز با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر حداد عادل و مراسم اختتامیه نیز، فردا با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین صفارهرندی همراه است. 

در این مراسم جمع کثیری از شخصیت‌های کشوری، روحانیان و دانشگاهیان حضور دارند که از جمله سخنرانان می‌توان به آیة‌الله خزعلی، حجةالاسلام و المسلمین دکتر فاضل یزدی و حجةالاسلام موسوی اشاره کرد.

علیپور افزود: به این همایش که در محل دو شبستان از شبستان‌های مسجد جامع گناباد برگزار می‌شود، حدود 150 مقاله ارسال شده است که از این میان، 15 مقاله به صورت شفاهی در جریان همایش ارایه می‌شود. همچنین 7 کتاب از مقالات ارسالی به همایش، آثار مستقل در معرفی آخوند ملا عباس تربتی و نیز، یک مجموعه شعر به همین مناسبت منتشر می‌شود.

علیپور یکی از این کتاب‌ها را کتاب «اسوه فضیلت‌ها» معرفی کرد که مجموعه مقالاتی در ارتباط با زندگی و آثار روحانی بزرگوار، آخوند ملا عباس تربتی است. آثار دیگر، کتاب‌هایی از دکتر رشید و حجة الاسلام یعقوبی و در همین زمینه خواهد بود.

از برنامه‌های جنبی این همایش نیز می‌توان به جشنواره فیلم و عکس از شخصیت و زندگی ملا عباس تربتی و بازدید از نمایشگاه رجال و مفاخر شهرستان تربت حیدریه اشاره کرد.

در روز جمعه نیز که آخرین روز همایش است، میهمانان همایش از منزل و زادگاه آخوند ملا عباس تربتی در روستای کاهریزک بازدید می‌کنند.

علیپور در پایان از ادامه این همایش در سال‌های آینده به همین نام و در بزرگداشت دیگر شخصیت‌های برجسته و مفاخر شهرستان تربت حیدریه خبر داد. 

آخوند ملاعباس تربتي، متولد 1250 يا 1251 شمسي و متوفاي 24 مهر 1322شمسي است. مزار این روحانی برجسته هم اکنون در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) واقع است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط